15 de juny del 2009

MATAGALLS (1.697,2 m) des de Collformic

VIDEO: VISTAS DES DEL MATAGALLS

CIM: Matagalls (1.697,2 m)
COMARCA: Vallés Oriental
DESNIVELL: 550 m
HORARI: 2h 05 min (1h 20 min + 0h 45 min )
DIFICULTAT: fàcil
CARTOGRAFÍA:

Interessant excursió a un dels cims més emblemàtics del nostre país, situat a cavall de les comarques del Vallès Oriental, Osona i La Selva. El Matagalls, molt visitat i lloat per en Mossèn Cinto Verdaguer, forma part del massís del Montseny; de fet, és el tercer cim en alçada d'aquesta serralada prelitoral catalana i està delimitat pel cursos fluvials de la Tordera pel la seva vessant sud i de llevant i pel Ter i Congost en les seves cares nord i de ponent respectivament.

Cim aïllat del conjunt del massís, presenta molt bones vistes en totes direccions. La plana de Vic, tota la Selva, les muntanyes prepirinenques com el Taga, el Cadí o el Pedraforca o el Port de Compte, les serralades prelitorals, així com les pirinenques com el Canigó, el Balandrau o el Puigmal, estaran a la nostre vista al llarg de la caminada, doncs bona part del camí el farem per carena.
La nostre excursió, molt senzilla, còmoda i no gaire dura, a més de visitar el cim del Matagalls, farà un tomb per tal de gaudir de l'humil Ermita de Sant Miquel dels Barretons, el singular conjunt arquitectònic de Sant Segimon i l'entranyable font de Mossèn Cinto Verdaguer.

COM ARRIBAR-HI ACCÉS PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Collformic. Ho podem fer des de Granollers, Llinars, Sta. Maria de Palautordera i el poble del Montseny, per el canto del sud; o bé, pel nord des de Vic o Granollers per l'autovia i sortida de Tona sud i Seva.
En aquest darrer cas, des de l'esmentada sortida de Tona sud, farem 3 quilòmetres fins a la vila de Sant Miquel de Balenyà. D'aquí girarem a la dreta per fer 3 km més fins a Seva. A la sortida d'aquest poble, en una rotonda, girarem a la dreta cap El Brull, on hi arribarem en 3 quilòmetres més.
Travessem El Brull, res dues cases, i ens enfilem per carretera direcció el poble del Montseny. Farem 6 quilòmetres d’aquesta carretera i arribarem a Collformic. En el mateix coll, a ma dreta, hi ha un petit aparcament, que si fos ple, hauríem de seguir 200 metres avall ja passat el coll, on, a l'esquerra, enlairat i senyalitzat, hi ha un gran aparcament. Rutómetre RACC

TRANSPORT PUBLIC
RENFE

Autobus desde Vic

La nostre excursió té un recorregut per carena, primer direcció llevant i tot seguit NE. per tal d'arribar al Matagalls.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 min: Aparcament de Collformic (1.145 m) Sortim direcció NE, travessant la carretera i pujant per unes escales de pedra, que de seguida esdevenen camí molt marcat. Passem un monument i per entre gòdues pugem suaument.
5 min: Pista Forestal. (1.160 m) La travessem. Just arribar-hi decantem a l'esquerra per tal de seguir el nostre fressat camí. Hi ha un pal indicador de "Matagalls". Comencem a trobar restes de diferents marques de pintura indicadores de la ruta. Passem un petit bosc de roures i alzines i seguim per carena pedregosa.
20 min: Pista Forestal. (1.265 m) Puja de la nostre dreta i la travessem. El camí, ara abandona una mica la carena per decantar, gaire bé planer, pel vessant sud d'un turó allargassat. Terreny desarborat, només herba de prat i gòdua.
30 min: Petit coll. (1.350 m) Situat entre el petit turó que hem deixat enrera i el d'en Bessa que tenim davant. El flanquegem pel vessant sud .
35 min: Coll del Pla de les Barraques. (1.360 m) Ampli, pràcticament sense vegetació, només herba de prat. De tornada arribarem a aquest coll des de la Font de Mossèn Cinto. El travessem direcció llevant i ens enfilem, ara més fort, per un ampli camí que puja una pala que ens durà al Turó Gros.
55 minuts: Carena. (1.485 m) Poc abans del Turó Gros arribem a la carena i el flanquegem per sota, ara pel vessant nord. La riera de la Sajadona resta enfonsada a la nostre esquerra i presenta algun faig aïllat. Al fons, davant nostre, enlairat, es veu el cim. Seguim l'ampli camí.
1 h: Collet de l'Estanyol (1.520 m) Un cop superat el Turó Gros. Seguim de flanc vessant nord per entre ginebrons i bruguerola.
1 h 5 min: Coll dels Llops. (1.550 m) Situat ja sota del cim. De la nostre esquerra surt un camí que du al clot i font de les Sajeres. Enfilem ara direcció NE. cap el cim.
1 h 20 min: Matagalls. (1.694 m) Un altar i una gran creu de ferro enfilada damunt d'un pedestal, el presideixen. També hi trobem plaques commemoratives, pessebres i d'altre mobiliari mòbil. Grans vistes en totes direccions.
Baixada desfent el camí d'anada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any, encara que al hivern, podem trobar-hi neu a les parts més altes. Cal evitar anar-hi al pic del estiu i al migdia, per la forta calor que podem passar. L'indret sol ser ventós.

Des del cim si fem una mirada a llevant veurem el Turó de l'Home i les Agudes a davant mateix. En sota la fageda de la cara nord del Montseny i al fons les planes de les comarques de La Selva, el Gironès i el Pla de l'Estany i encara més al fons la Mediterrània.
Tot el Nord, l'ocupa la serralada Pirinenca des del Canigó fins el Port de Compte. Més ençà i per sota podem distingir serralades com Milany, el Taga o el Puigsacalm. Sota nostre la plana de Vic amb tots els seus pobles i comunicacions. A ponent hi ha serres com Ensija, Peguera, Montserrat, Sant Llorenç o els Cingles de Bertí i al sud, tenim les serralades litorals de Montnegre o Collcerola. Enrere la Mediterrània i a tocar el Pla de la Calma i Tagamanent.

El clima i la vegetació és típica de la Mediterrània, encara que aquesta vegetació a les cares nord té trets europeus. Aquesta està composta també de plantes d'alta muntanya i de clima alpí a partir dels 1.500 metres. A les carenes, degut als vents, la vegetació és molt minsa.
El clima en aquests indrets també és dur, sobretot a l'hivern, on les glaçades sovintegen. A les parts més baixes a l’estiu la calor pot ser angoixant, malgrat que en dies de pluja, boira i humitat, el fred és pot fer sentir a les carenes. Un aspecte dominant és el vent, que sol bufar amb intensitat en aquesta zona. A l'estiu son freqüents i fortes, les tronades i tempestes.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur especialment roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou, doncs tot el recorregut va per camí o per pista . També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut trobarem fonts, malgrat això recomanem dur aigua, sobretot a l'estiu.

Ajuntament de El Brull

Barcelona a 19 de novembre de 2006.