12 de juny del 2009

TALAIA DEL MONTMELL (861,3 m.)

CIM: LA TALAIA DEL MONTMELL (861,3 m.)
SERRALADA DEL MONTMELL
COMARCA: Baix Penedés
HORARI: 1h 50 ( 1h10 + 40 min.)
DESNIVEL: 370 m.

La serralada del Montmell forma part de la serra prelitoral catalana i està situada a l’extrem nord de la comarca del Baix Penedès al llindar de l’Alt Camp. La serra té uns 5 quilòmetres de longitud orientats de NE. a SW. i disposa de diversos cims, entre els que podem destacar els que visitarem i que són la Dent del Montmell (781 metres), on s’hi troba el Castell del mateix nom, L’esquena del Mular (840 m), amb una forma que recorda l’esquena d’aquest peix (Catxalot) i La Talaia (861 m), punt culminant de la serra.
La serra és de pedra calcària, del cretaci, i està envoltada per tres barrancs, el de Mas Campanera al sud i visitant del poble de La Juncosa, el de Perafita al Nord i que desaigua a la riera de Gaià i el més important la Riera de Marmellar, a la vall de Sant Salvador i afluent del Foix, a llevant.
L’excursió, molt breu, senzilla, còmoda i agradable al hivern, la farem pujant per la cara sud fins el Castell i d’allí, per carena, ens arribarem el esplèndid mirador que és La Talaia

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir a la vila de la Juncosa del Montmell. Per fer-ho, hem d’anar primer fins el Vendrell. Venint de Barcelona o Tarragona per la N-340, no cal pas entrar al Vendrell, hem de desviar-nos per la C-51 cap a Valls . Desprès de passar per La Papiola, la cruïlla que du a Albinyana i la cruïlla de Les Peces, arribarem a un trencant a la dreta, que porta al poble de La Bisbal. En arribar-hi, hi ha un semàfor, just passar-lo hem de girar a la dreta cap a Llorenç del Penedès. Al sortir del poble dos rotondes ens indiquen, cap el poble de la Juncosa del Montmell. Cap allí hem d’anar.
En arribar a La Juncosa i sense entrar al poble, seguim la carretera uns 100 metres per tal d’agafar a la dreta un trencant que indica “Àrea recreativa forestal del Montmell”. Seguim una pista forestal (està asfaltada en els seus 100 primers metres) durant 2 quilometres, on una cruïlla a l’esquerra, du al pàrking de l’esmentada àrea recreativa. En mig de bosc de pi, barbacoes, taules i un munt de turistes, llevat els mesos d’hivern que la zona està desèrtica, deixarem l’automòbil.

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Tren:  RENFE (fins El Vendrell)
Autobús
Hispano Igualadina Tel. 902 292 900
Taxi
Tel. 977 155 252 (Fins a 8 places)

Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:
0 minuts: (560 m.) Aparcament. Sortim tornant enrera per la pista per on hem arribat amb l’auto, per tal d’anar a cercar la pista principal que hem deixat abans per anar a l’aparcament. Lleugera baixada (-15 metres). En arribar a la pista principal, l’agafarem (esquerra) direcció llevant. Tot seguit aquesta pista volta 180 graus, per prendre direcció ponent.
10 minuts: Cruïlla i església nova de Sant Miquel del Montmell (605 m.) Aquesta església data de 1598 i ha estat restaurada el 2002. Deixem la pista principal i agafem un ample camí a la dreta que puja suaument també, direcció ponent.
15 minuts: Petit Collet (630 m.) Pal indicador. Estem a la carena, ja es veu el vessant nord. El nostre camí fa un tomb per prendre direcció llevant i arribar-se a un gran pal de ferro verd, que serví per les obres de restauració de l’Ermita. Aquí el camí s’estreny i per entre garric, argelagues, romaní, estepa i bruc, segueix enfilant-se, ara una mica més fort.
20 minuts: Ermita de Sant Miquel de Montmell (660 m.) Romànica, del segle XI, molt aèria i amb un sostre adaptat per recollir aigua. Fou reconstruïda a l’any 1949. Deixem l’ermita per llevant i seguim primer planerament i després en forta pujada per entre blocs de pedres i restes d’alguna pintura indicadora de camí.
25 minuts:  Baixant. (670 m.) El camí planeja per entrar en una petita vall. Hem de fer un petit salt a unes pedres per tal entrar-hi. Compte a la tornada, doncs hi ha diversos camins que baixen i s’ha d’estar a la guaita de no passar-se aquest trencant. Es recomana fer un retrato visual de l’indret. Seguim direcció nord en forta pujada cap un coll.
30 minuts: Coll del Montmell. (690 m.) Pal indicador. Entre el Castell del Montmell a la nostre esquerra i una gran creu de ciment, de caire feixista, a la dreta. Comencem a pujar el Castell per entre blocs de pedres i just abans d’arribar-hi, trobarem 2 petites coves que en realitat són bufadors anomenats Boques Calentes. L’aire que surt dels esmentats bufadors està a uns 18 graus i contrasta fortament amb la calor o fred que pot fer a l’exterior.
40 minuts: Coll del Montmell. (690 m.) Ara seguim per la carena direcció llevant fins l’esmentada Creu en forta pujada.
45 minuts: Creu del Mular (725 m.) Seguirem per carena en suau pujada pel llom del Mular. A la vegetació descrita, ara hi afegirem algunes mates de matabou i ginebra. La cara nord de la serra té bosc de pi. Arribats a la part alta del Mular, el camí fa un descens (-30 metres) per arribar a un petit coll.
1 hora: Collet al peu de la Talaia (800 m).- Seguim per carena fins el cim.
1 hora 10 minuts: La Talaia del Montmell. (861,3 m.) Vèrtex geodèsic, pessebres i plaques commemoratives de tota mena per l’ampli cim (Se n'han comptat fins a 14). Pal indicador.
Baixada desfent el camí d’anada, però sense tornar a passar pel Castell.
Castell del Montmell (725 m.) Amb antecedents des de l’any 974, ara només resten dues parets mig enderrocades. Bona vista sobre el Baix Penedès i l’Alt Camp. Hem de desfer el camí fins el coll del Montmell.

HORARI
La pujada, passant pel Castell, la farem amb 1 hora i 10 minuts, la baixada en 40 minuts.

DESNIVELL
El desnivell acumulat és aproximadament de 370 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu, on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la al hivern.

En el recorregut podrem gaudir de la visita a l’església de Sant Miquel del Montmell (any 1.549), l’ermita del mateix nom (segle XI), les runes del castell del Montmell (any 974) i les seves Boques Calentes.  I des del cim podem veure, a llevant el Tibidabo, Sant Llorenç, el Montcau, el Montseny, Montserrat i totes les Viles de l’Alt Penedès, inclosa Vilafranca.
Cap a el Nord podem distingir tota la serralada pirinenca oriental. Des de el Canigó fins la serra del Cadí.  Es veu  fins i tot el Pedraforca i la serra d’Ensija. A ponent ens permet detectar, entre altres, la serra de la Musara, el Montsant i els Ports de Beceit, a més de totes les comarques de l’Alt i Baix Camp i Tarragonès i al sud el Massís de l’Ordal, tot el mar amb la bocana del Port de Vilanova i totes les viles de l’Alt i Baix Penedès.

El clima és Mediterrani. Al hivern, hi ha un gran contrast entre la cara sud, molt calorosa, i la nord, més freda. El clima és sec i també és difícil trobar dies de fred, encara que el vent, si que hi sovinteja. La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba d’abric a l’hivern. Fora d’aquesta època, es pot anar en calça curta. L’excursió es pot fer en wambes. També és recomanable una màquina de retratar, uns llargavistes i una mica d’aigua.