17 de juny del 2009

PENYA DE PAPIOL (383 m.)

CIM: La Penya de Papiol (383 m.)
LATITUD: 41.3216º / LONGITUD: 1.6244º
COMARCA: Alt Pened`s
HORARI: 40 min. (25 min. + 15 min.)

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

Aquest cim es troba al extrem sud-oest de la serra de Les Gunyoles, una serralada litoral que separa la plana de l’Alt Penedès amb les serres de la estreta plana litoral que es forma a la banda sud del Garraf. El cim, tot i la seva minsa alçada presenta unes grans vistes sobre tot el Penedès.
L’excursió, molt breu, senzilla, còmoda i agradable a l’hivern, per una serra que és de pedra calcària, del cretaci, i les seves aigües per diversos torrents, el més important la riera de Sant Marçal, al nord, van a parar al riu Foix

ACCÈS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir a la vila de Sant Pere Molanta i l’Arboçar. Per fer-ho, hem d’anar a la carretera N-340 de Barcelona a Tarragona per l’Ordal i uns 3 km. abans d’arribar a Vilafranca del Penedès, venint de Barcelona, ens hem de desviar a ma esquerra en una rotonda. Hi ha un indicador que ens orienta cap a Sant Pere de Molanta. Aquesta rotonda es troba al punt quilomètric 1.215,2.Prenem la carretera BV-2415, que passa per fora del poble, el deixa a ma dreta, i al punt quilomètric 3 deixa un altre trencant a ma esquerra que porta al poble de l’Arboçar de Dalt.Fem un quilòmetre més i just al punt quilomètric 4, en un canvi de rasant, a ma esquerra, tenim Can Segarra i a ma dreta una amplia entrada a una pista i una edificació que és un dipòsit de l’Empresa A.T.LL. Aquí en aquest indret deixem el vehicle.

ACCÈS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Autobús
Autobús desde Vilafranca del Penedès a Avinyonet
Autocars Planas
Taxís
Parada a l'entrada de l'estació del tren de Vilafranca del Penedès
Tren
Rodalies Catalunya Estació de Vilafranca del Penedès

En resum, la ruta segueix una pista en direcció sud-oest i amb algun trencant i algun tomb, ens durà directament al cim.
Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:
0 minuts: Dipòsit A.T.LL. (260 metres) Seguim la pista que està asfaltada uns 30 metres, per entrar en terra i passar per uns conreus de vinyes i oliveres. Anem planers i seguint unes marques de G.R.
5 minuts. Enllaç. (270 m.) De la nostre dreta arriba una pista de terra planera que enllaça en la nostre. En aquest indret tenim davant Can Marc i un altre pista, a ma dreta, que barrada per una cadena i assenyalada amb pintura groga, marxa en baixada cap a Sant Pere, seguint la ruta del vi. Nosaltres superem can Marc, que resta a la dreta, deixem als 20 metres la pista d’accés a la casa i un pel més amunt veiem un nou trencant.
8 minuts: Trencant (280 m.) Trobem a la dreta un malmès indicador de “carretada Papiol, no autos” i una tanca de ferro. Deixem la pista per on veníem i prenem aquesta que segueix el G.R. en lleugera pujada. La pista es força pedregosa, passa una línia elèctrica i entra al bosc.
13 minuts: Forn de Calç (300 m.) Just en arribar al bosc trobem a la dreta un antic forn de calç mig restaurat amb un indicador i també una pista que marxa cap a l’esquerra. Deixem ambdues referències i seguim la pista per on veníem i el G.R., ara en pujada més forta i per dins del bosc de pi. Més amunt el bosc minva i ara tenim garric, bruc, sabina i algun margalló. Passem prop de la línia elèctrica, en la mateixa direcció sud-oest i un pel més amunt, la pista fa un ampli gir a la dreta, per tot seguit fer un nou gir a l’esquerra i en 10 metres situar-nos al cim. En aquest darrer gir surt, de la dreta, una nova pista planera.
25 minuts: Penya de Papiol. (383 m.) Vèrtex geodèsic enderrocat, un pessebre, un pal de ferro i un llibre de registre. Cim planer, rocallós i amb una mica de matoll. Molt bones vistes sobre la plana de l’Alt Penedès.
Baixada desfent el camí d’anada

Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu, on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la al hivern.

Des del cim podem veure, a llevant el massís de l’Ordal, les muntanyes de Montserrat i de Sant Llorenç. Cap a el Nord podem distingir tota la plana de l’Alt Penedès amb la vila de Vilafranca a tocar. Al fons veiem les muntanyes dels Pirineus orientals.
A ponent ens permet detectar, entre altres, la serra del Montmell, la de La Mussara i les Muntanyes de Prades, a més de part de la plana del Baix i Alt Penedès. Al sud resta part del massís del Garraf i totes les serralades litorals que envolten Vilanova i La Geltrú i Sitges, les urbanitzacions de Sant Pere de Ribes i més al fons la Mediterrània.

El clima és Mediterrani i molt influenciat per la marinada. Terreny molt sec i on és difícil trobar dies de fred inclòs al hivern. Destaca el fort vent que hi sovinteja. La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba protectora del vent a l`hivern. Fora d’aquesta època, es pot anar en calça curta. L’excursió es pot fer en bambes. També és recomanable una màquina de retratar, uns llargavistes. No trobarem aigua, així que cal dur-la.