22 de juny del 2009

PUIG CAVALLER (706,2 m) es del km 12 de la C46 (Gandesa)

CIM: Puig Cavaller (706,2 m) des del km 12 de la C46 (Gandesa)
COMARCA: Terra Alta
HORARI: 1h 45 min (1 h + 45 min)
DESNIVELL: + 220 m
DIFICULTAT: fàcil

Aquest cim es troba situat dins de l’espai d’interès natural de les serres de Pàndols i de Cavalls, essent la punta més enlairada de la serra menor de la Solsida. Al sud i a tocar de la vila de Gandesa, les seves aigües pel nord, marxen cap a la riera de Guardiola, per ponent ho fan pel torrent d’en Pepo i pel sud al barranc de les Caregoles, tots tributaris del riu Canaletes i de l’Ebre. A llevant les aigües tiren cap al barranc de Gandesa i també cap a l’Ebre.
Interessant excursió a un lloc molt bonic i solitari, on és fàcil veure alguna cabra. El cim es troba damunt d’una mola tota conglomerada, molt allargassada, amb alguna bauma i sols accessible a peu per un pas a la banda sud-oest. Bona part de la ruta es desenvolupa per pista forestal, així que el camí és fàcil i senzill, si bé a la part final, la més interessant, hi ha un petit pas un pèl exposat.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Gandesa. Ho podem fer des de Tortosa per la C-43, des de Lleida per la C-12 o des de Tarragona, Reus o Falset per la N-420.
Un cop a Gandesa prenem la carretera C-46, direcció Pinell de Brai, Xerta i Tortosa. Només sortir de les darreres cases, la carretera fa una pujada, passa el punt quilomètric número 12, i als 100 metres arriba a un canvi de rasant.

En aquest indret trobem, a ma esquerra, un trencant que és una pista que marxa cap a un camp de tir i 20 metres més endavant, a ma dreta, un altre trencant amb una pista que té un senyal de trànsit i un pal indicador. Aquest pal diu RT07 i pinta unes bicicletes. Entrem en aquesta pista i en una explanada, a tocar del trencant amb la carretera, a l'esquerra, aparquem el vehicle.

TRANSPORT PÚBLIC
En tren
Estació tren més propera (RENFE) Móra la Nova (a 24 Qm) i Tortosa (a 40 Qm). Seguir amb Bus Empresa HIFE Tel 977 420 699 / 902 119 814

En autobús
Empresa HIFE

En resum, sortirem en direcció majoritària de sud-oest per una pista de terra que porta fins una antena i d’aquí, per camí, ara direcció sud-est, pujarem fins la base del cim. Un cop aquí resseguirem a mitja alçada l’allargassada mola, voltant la muntanya per tal d’accedir-hi per un pas que hi ha a la banda de ponent.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
0 min: Aparcament. (430 m) Seguim l’ampla pista, planera, en direcció a unes edificacions. Deixem un senyal de trànsit i una petita casa a la dreta. Marques de G.R.
5 min: Planta d’Osmosi inversa. (430 m) Edificació al respecte amb un gran anunciador. També hi ha un pal indicador que no aporta res. Estem en un trencant, on una pista marxa de front amb el G.R. Nosaltres prenem la pista de l’esquerra, deixant la planta a la nostre dreta. Aquesta pista, molt pedregosa, segueix primer un pujada, després es torna més planera i sempre va envoltada de pi blanc, romaní i alguns ginebres. Més amunt deixem una pista secundària a l’esquerra i arribem a un trencant.
15 min: Trencant. (510 m) Deixem una pista planera que marxa cap a l’esquerra i seguim de front, direcció sud-oest, en pujada, fins una mena de coll, des d’on la pista va de flanc una estona pel cantó de llevant de la muntanya, fent primer una lleugera baixada (-10 m.) després seguint de pla i finalment tornant a pujar. Trobem a la dreta uns xiprers, també veiem senyals d’un P.R. i una antena, cap a on hem d’anar seguint aquesta pista.
40 min: Pal elèctric. (600 m) A la nostre esquerra i d’una línia que prové d’ensota. La pista té una cadena, la superem, i tot seguit es torna de ciment, fa un fort gir a ma dreta i arriba a l’antena. Seguim les marques del P.R., ara més visibles i seguides.
45 min: Edificació i antena. (620 m). En arribar a l’edificació, resseguim la paret en direcció contraria per on veníem i ja veurem les marques del P.R en la paret i en un pal metàl·lic, que ens donen la direcció a seguir. Entrem en el bosc seguint un estret camí i deixant una pista planera que surt de la nostre dreta. Aquest camí està marcat pel P.R., fa forta pujada per dins del bosc, on a més ara hi ha sivines, fins que arriba a un petit ressalt. Aquí, a ma dreta, hi ha rastres d’un camí que no porta pas a enlloc, a ma esquerra, n’hi ha un altre per on segueix el P.R. A partir d’aquest indret anem planers, vorejant a mitja alçada la cinglera conglomerada. Passem una bauma i un petit pas un pèl exposat i arribem a l’altre banda de la Mola, on deixem el camí del P.R. i girem a la dreta, per tal de fer uns 20 metres i trobar una fita que ens indica el pas més adient per muntar fins el cim.
1 h: Puig Cavaller. (707 m) Cim ample, pedregós, ple de còdols amb algun petit matoll. També disposa d’un monòlit de pedra en forma de vèrtex.
Baixada desfent el camí d’anada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any. Cal evitar anar-hi al pic del estiu i al migdia, per la forta calor que podem passar. Recomanem fer l'excursió a finals de tardor o hivern.

Al marge de fer un recorregut per un espai protegit i molt solitari, on podem veure algun tipus de bestiar, les vistes des del cim son molt bones. Així cap el nord tenim tota la plana de la Terra Alta, amb viles com Gandesa, Corbera o Batea i serres com la de la Fatarella. Més enllà encara podem veure les planes de Lleida i el Montsec.
A llevant tenim les serres de Pàndols i de Cavalls i més enrere la serra major del Montsant, ja dins del Priorat. Al sud veiem la vall de l’Ebre, el Tossal d’Engrillo, l’esvelta i punxeguda muntanya de Santa Bàrbara i els Ports de Beceit. Al racó de ponent la serra de Pessells i les planes de l’Aragó.

El clima, en aquest indret, és de transició entre la mediterrània humida i temperada i el continental sec, amb períodes molt prolongats de freds a l’hivern i calors a l’estiu. Contrast de temperatures molt marcat de la nit al dia. La vegetació és de caire calcícola amb pinedes de pi blanc, romaní, marfull, garric i bruc d’hivern, entre altres.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar. Al hivern cal dur força roba d'abric i contra la humitat o pluja. L'excursió convé fer-la amb calçat dur, doncs la banda alta del recorregut va per conglomerats. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut no trobarem fonts, així que recomanem dur aigua

Ajuntament de Gandesa.

Barcelona a 7 de Juny de 2008.