16 de juny del 2009

PUIG DE MONTAGUT (964 m.)

• CIM: PUIG DE MONTAGUT (964 m.)
    COMARCA: Alt Camp
    HORARI: 45min. (25 min. + 20 min.)
  • DESNIVELL: 135 m.

NOTA PRELIMINARHom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

RESUMAquest cim està situat al extrem sud-oest de la Plana d’Ancosa, un altiplà que ocupa el nord-est de la comarca de l’Alt Camp i el sud-est de la de l’Anoia. Aquesta Plana queda limitada per les serres d’Ancosa al sud i la de Brufaganya al nord i forma el anomenat Bloc de Gaià. Les aigües de la Plana i del mateix cim van a parar al riu Gaià, llevat la banda de llevant, que a través del riu Marmellar van a parar al Foix.
    L’excursió és curta, molt fàcil i senzilla per un terreny sedimentari amb abundor de guixos, argiles i roques calcàries i amb una vegetació típica de la mediterrània.

ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir fins a la vila de Querol. Per arribar-hi, el més fàcil és anar primer fins a la del Pont d’Armentera. A aquest poble si pot arribar des de Valls per la C-37 i també des del Vendrell anant per la C-51 i desviant-nos al km. 27, direcció Santes Creus (T-2003), Pont d’Armentera i Querol.
    En arribar a Querol i abans de sortir del poble, a ma dreta, hi ha una carretera que està indicada, que porta a Pontons i Montagut. L’hem d’agafar i fer-ne uns 5 Km. fins al coll de Montagut. La carretera al seu començament està encimentada i fa una forta pujada.
    100 metres abans d’arribar a l’esmentat coll de Montagut i en mig d’uns camps de vinyes, a ma esquerra, tenim un trencant per on surt un altre carretera asfaltada que porta, tal com diu un indicador, fins a l’Església de Sant Jaume de Montagut. En aquest trencant aparcarem el vehicle. Hi ha espai per aparcar.
  • ACCES EN TRANSPORTR PÚBLIC
  • Autobús

En resum nosaltres seguirem la carretera que va voltant la muntanya i porta a Sant Jaume de Montagut. Uns metres a bans d’arribar a l’Església seguirem uns 100 metres de pista, per tot seguit, desviar-nos per un corriol que, en pujada i direcció sud-oest, ens portarà fins el cim.
    Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament (830 m.). Sortim seguint aquesta carretera planera, direcció a l’Església. Portem direcció llevant i anem gaudint d’uns boscos de pi i alzina i d’uns camps de conreu. La carretera va voltant la muntanya i deixa una pista de terra a ma esquerra. Al poc de deixar la pista arriba a Sant Jaume de Montagut.
    10 minuts: Sant Jaume de Montagut (860 m.). Església romànica, recentment restaurada. Poc abans de l’edificació, surt de la nostre dreta, una pista planera que seguirem deixant l’Església a ma esquerra, i on veurem al cap de 50 metres un indicador del G.R. 172. Uns 50 metres més endavant hi trobem un pal indicador per on ens desviarem.
    12 minuts: Pal indicador (865 m.). Estem en una cruïlla de pistes. Nosaltres les deixem i prenem un camí que surt de la nostre dreta direcció al cim de Montagut, tal com diu el Pal indicador. Deixem el G.R. i, en pujada, entrem al bosc de pi i alzina i també algun ginebre. Pujada, a voltes, forta i sostinguda.
    24 minuts: Carena (960 m.). Hi arribem per un punt on hi ha una clariana en el bosc. El camí segueix la carena cap a la dreta i entre rocs i vegetació, ens fa arribar al cim.
    25 minuts: Montagut (964 m.). No gaire planer, envoltat de vegetació, amb quatre columnes de ciment coronades per uns troncs, que li donen aparença de glorieta descoberta. Glorieta que, a més, guarda un vèrtex geodèsic muntat damunt d’una taula de pedres i ciment i una petita escala de fusta per accedir-hi. Un pessebre a tocar del cim i més allunyada, seguint la carena, una antena amb parallamps que no desentona gaire amb el paisatge.
    La baixada la farem desfent el camí d’anada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l’estiu, quan la calor pot ser asfixiant. Recomanem fer l'excursió a ple hivern.

PUNTS D’INTERÈSA part de l’Església de Sant Jaume de Montagut, el nostre interès des del cim es centre en les bones vistes de que disposem. Així cap el nord podem gaudir de la plana d’Ancosa, serres com la de Vallbona o el Montsec i al fons els Pirineus. A Ponent hi tenim molt bona vista de totes les planes del Camp de Tarragona amb les seves viles i comunicacions, amb serralades com les de Llaberia, la Mussara o les muntanyes de Prades.
    Ja cap el sud distingim el mar i la serra de Montmell, com a més significativa i a llevant les serralades prelitorals de Montserrat, Sant Llorenç i el Montseny.

CLIMA I VEGETACIÓLa vegetació i el clima és de caire mediterrani. Matolls, sequera i forta calor els dies de sol. Els dies d’hivern poden presentar jornades de vent i dies rúfols, mentre que a primavera, estiu i tardor sovintegen els dies calitjosos, de forta calor i humitat. La neu és un fet extraordinari en aquesta serra, malgrat la seva alçada.

EQUIPAMENTMotxilla, gorra o barret. A l'hivern cal dur roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Cal dur aigua.