24 de juny del 2009

TOSSA PLANA DE LLES (2.916 m.)

• CIM: Tossa Plana de Lles (2.916 m.)
    COMARCA: Cerdanya
    HORARIO: 3h 10 MIN. (2h. 05 min. + 1 h.)
    DESNIVELL: 815 M.
    DIFICULTAT: fàcil amb fort desnivell

• NOTA PRELIMINAR
    Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

• RESUM
    Aquest cim forma part juntament amb el Puigmal, el Carlit i el Puigpedrós, del grup de quatre pics de més de 2.900 metres de que disposa la Cerdanya i es troba situat al centre de la llarga carena fronterera amb el país Andorrà i que va des de l’enfonsament del riu Valira fins la capçalera del riu de la Llosa, ja a tocar del Ariege. La muntanya pertany als Pirineus axials i està formada bàsicament per pedra granítica.
    Pel vessant sud-est del pic es pot apreciar una morfologia glacial incompleta, fruit d’un desglaç avançat a l’erosió del terreny i que es pot veure marcat en la gran plana superior del cim i el gran cercle glacial que cau amb fort pendent damunt del llac i clot de l’Orri. La cara nord de la muntanya, ja en terreny andorrà, presenta forts desnivells i espadats, fruit d’una més marcada glaciació. Les aigües d’aquest indret van a parar al riu Madriu i després al Valira, mentre que la resta ho fan al riu Segre mitjançant els rius Setut i la Muga.
    L’excursió, molt senzilla i còmoda, la farem per la banda sud de la muntanya, per terrenys de pastures i sense grans pendents.

• ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Lles de Cerdanya. on hi arribarem fent nou quilòmetres per una carretera que puja des de el poble de Martinet. Aquesta darrera vila es troba a la carretera de la Seu d’Urgell a Puigcerdà. Just passat el poble, venint de Puigcerdà, hi ha a ma dreta el trencant que puja a Salilles, Arànser, Travesseres i Lles.
    Un cop a Lles, la carretera entra al poble, gira a la dreta deixant l’hotel Mirador a l’esquerra, segueix fins les darreres cases, deixa un trencant a ma dreta que porta a Viliella i arriba fins les pistes d’esquí de fons de Lles. Aquí trobem unes edificacions i una font a l’esquerra i un refugi a la dreta.
    En aquest indret prenem una pista de terra que surt a l’esquerra de la carretera que acaba davant de l’esmenta’t refugi. Hi ha una tanca i la prohibició de passar-hi de Novembre a Maig, doncs la pista es fa servir per esquiar. Seguim aquesta ampla pista i uns sis quilometres més endavant trobem a ma esquerra, un pèl apartat i en sota, el Refugi de Pradell. Aquí aparcarem el vehicle al costat de la pista on hi ha espai per aparcar.
    Rutómetre del RACC

• RECORREGUTEl itinerari s’enfila per un bosc direcció nord i seguint unes marques grogues fins el pla de les Someres. Aquí segueix un llom, deixa les marques que porten al cim per una ruta més directa i volta un pèl més al nord per pujar el cim per la banda sud-oest.
    Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

• 0 minuts: Refugi Pradell: (2.100 m.) Sortim des de la pista a l’alçada del refugi i just on hi ha un pal indicador. Seguim la pista direcció ponent (seguint contrari al que hem arribat) per fer-ne uns 50 metres fins un nou pal indicador, que assenyala la direcció a la Tossa Plana de Lles. Aquí deixarem la pista i ens enfilarem per uns prats que tenim a la nostre dreta. Ara, ja trobarem alguns senyals grocs. Fem uns 100 metres de prat en lleugera pujada i arribem a un bosc de pi negre.
    5 minuts: Entrada al bosc: (2.120 m) Just entrar-hi tenim un trencant. Deixem el camí que seguíem que marxa planer de front i en prenem un altre a la nostre dreta que s’enfila més decididament. Aquí hi ha fites i també els senyals grocs amb el número 19 al centre. Anem pujant per aquest camí que tota l’estona va per entre bosc i seguint les pintures.
    30 minuts: Pla de les someres (2.280 m.) Arribem al final del bosc i travessem en lleugera pujada i diagonalment un pla d’herba, on també trobem les restes d’una cabana de pedra. Anem direcció nord cap a un ample llom allargassat. A la nostre dreta resta el gran pla de les Someres compost d’herba de prat. A la nostre esquerra, un bosc de pi ens tapa la vall de Cantabrà. El camí segueix el llom en minsa pujada fins que aquest es comença a desdibuixar. Aquí trobarem una pedra gran i és el lloc on deixarem les pintures.
    45 minuts: Desviació: (2.350 m) En aquest indret, gairebé al final del llom, fites i pintura segueixen rectes cap a una gran pala d’herba i pedres. Nosaltres decantem un pèl a l’esquerra seguint el llom i la vall de Cantabrà que ara ja veiem a la nostre esquerra, degut a que el bosc ha minvat. Seguim un camí que va de flanc en lleugera pujada, travessem el rierol Cantabrà, fins arribar a un poc marcat llom que baixa del cim.
    55 minuts: Trencant: (2.470 m.) En arribar al llom i just veure, en sota, la bassa de Setut, hem de girar 90 graus a la dreta i enfilar-nos, ara més decididament pel llom. Aquí anirem trobant fites i anirem també cercant el millor pas per entre alguna pedra granítica i els matolls de bruguerola i ginebró. Més amunt les fites decanten un pèl a l’esquerra, entren en una petita vall, la travessen i per l’altre cantó d’aquesta vall, munten fins la carena.
    1 hora i 55 minuts: Carena. (2.890 m.) En arribar-hi, girem cap a la nostre dreta per seguir la planera carena que ens porta en lleugera pujada fins el cim.
    2 hores i 5 minuts: Pic de la Portelleta o Tossa Plana de LLes. (2.916 m.) Molt ampli i pedregós. Una fita, un pessebre i unes pedres disposades circularment per tal de protegir del vent.
    La baixada la farem desfent el camí d’anada.

• ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
    La millor època és a finals de primavera per la bonica floració del terreny. A partir del mes de desembre i fins el mes d’abril, quan el terreny es troba nevat, es recomanable anar amb raquetes o amb esquís. Al pic de l’estiu podem passar molta calor si fem la ruta al migdia.

• PUNTS D’INTERÉS
    És molt interessant la morfologia i orografia del terreny amb un cercle glacial molt ben definit a la cara sud. Les vistes des del cim també són força interessants i així si en dirigim cap el nord veurem totes les muntanyes dels Pirineus, des de les Maladetes fins el Carlit En sota nostre la vall andorrana de Madriu amb l’estany de l’Illa com a més destacat i les crestes de Gargantillar.
    A ponent podem distingir, en dies clars, des de les muntanyes dels Pallars (Orri, Montsent de Pallars, Mainera, Punta Alta, Biciberris, etc.) fins els Montsecs d’Ares i Rubió. Al sud tenim tota la cara nord del Cadí, el Moixeró i la Tossa d’Alp, mentre que a llevant veurem els cims de Fontnegre, el Puigpedros, Roc Colom i fins el Puigmal.

• CLIMA I VEGETACIÓ
    La vegetació és la clàssica dels estatges alpins amb força herba de prat acompanyada a les parts baixes de pi negre, bruguerola i algun ginebró. El clima també és alpí, amb poca influència dels aires mediterranis. Això fa que en dies clars es produeixin fortes diferències entre les temperatures nocturnes i diürnes. Al hivern sovintegen els dies molts freds i de fort vent i fortes glaçades, combinats amb dies de calor. A l’estiu aquesta calor encara es reforça més i es combina moltes vegades amb el desenvolupament de sobtades i fortes tempestes.

• EQUIPAMENTMotxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l’any. Roba d’abric també a tota època. Cal dur també roba protectora del vent. L’excursió convé fer-la amb calçat dur. També recomanem dur una màquina de retratar, uns llargavistes i sobretot aigua.
    Barcelona a 2 d’agost de 2008.

• DIRECTORI DE SERVEISAjuntament de Lles
    Ajuntament de Montellà i Martinet Tel. 973 515 012

• TRANSPORT PÚBLIC
    Ferrocarril:
    RENFE fins Puigcerdà
    Autobús: Alsina Graells. Puigcerdà-La Seu Fins Martinet Tel. 973 350 020
    Taxis Sala: tel. 973 515 054 (de Martinet a Lles)