7 de juliol del 2009

TURÓ SUI (1.322 m.)

• CIM: Sui (1.322 m.)
    COMARCA: Vallès Oriental
    HORARI: 4h 45 min. h (3 h + 1 h 45 min.)
    DESNIVELL: 1.040 m.

El Sui de 1.322 metres és el punt culminant d'una serralada que en direcció NO-SO es despenja del Pla de la Calma fins el cim del Samont de 1.272 metres, per caure tot seguit cap a les planes del Vallès Oriental. A llevant d'aquesta serra, tenim la profunda vall de la Tordera en el seu naixement i a ponent, la també enfonsada vall de Vallfornés.
    Interessant i senzilla excursió a un del miradors més importants de la cara sud de la serralada del Montseny; si bé la caminada és un pel llarga i feixuga, degut al seu desnivell i a que la major part del recorregut va per pista forestal. L’excursió permet gaudir d'una esplèndida vista des de el cim, d'uns grans boscos d'alzinar, del petit embassament de Vallfornés i del castanyer gros de Can Cuc, arbre aquest considerat el més gran de Catalunya amb un diàmetre de 2,5 metres, buit de l'interior i on als anys de la postguerra, hi va arribar a viure un carboner.

ACCES PER CARRETERA
    Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Cànoves, al Vallés oriental. Ho podem fer per Granollers i Cardedeu o bé per Granollers i La Garriga. Just entrar al poble, hem de seguir el carrer principal que deixa l'església a la nostre dreta i segueix planer per sortir del poble en direcció nord, ara ja per carretera molt estreta i asfaltada.
    Aquesta carretera passa per un vivers d'arbres, per Can Congost (restaurant) i Can Domenech, tots a la nostre dreta, per arribar a un pont sobre la riera de Vallfornés i on s'acaba l'asfaltat. Seguirem ara per pista de terra, deixant l'esmentada riera a la nostre esquerra. Farem 400 metres de pista fins arribar a una explanada on deixarem el vehicle, doncs una cadena ens barra el pas. A vegades està oberta però ens hem de malfiar de que no la tanquin en qualsevol moment.

La ascensió va principalment per pista apta per vehicles i en el seu recorregut hem d'estar a la guaita del encreuament amb altres pistes, per tal de no errar el camí, sobretot a l'hora de baixar. Els horaris sense comptar parades, punts i referències més interessants son:

0 minuts: Aparcament (360 m.) Sortim del pàrquing en direcció nord per una ampla pista que puja fort. Hi ha indicadors del Castanyer, de Can Cuc i de Can Bosc.
    10 minuts: Pressa de Vallfornés (420 m.) Feta de terra i pedres. Petit embassament d'aigua que resta a la nostre esquerra. Deixem la pista principal, que s'endinsa cap el fons de la vall vorejant l'embassament i per on després baixarem, per enfilar-nos fort per un altre pista que surt a la nostre dreta en direcció SE. Aquesta pista fa 3-4 revolts per entre bosc d'alzines i on s'hi barreja també algun pi i roure. Més amunt la pista planeja, s'aprecien antics camps de conreu (oliveres) i ja veiem a la nostre dreta, a l'altre banda d'una torrentera, l'Ermita de Sant Salvador de Terrades. Enlairada a la nostre esquerra tenim cal Cuc, cap a on ens dirigeix la pròpia pista.
    45 minuts: Can Cuc. (760 m.) Just abans d'arribar-hi, hi ha un trencant de pistes. La de la dreta du a l'ermita i la nostre, a l'esquerra, a Can Cuc. Magnifica casa de pagès presidida per un boix grèvol a l'entrada. La nostra pista volta la casa pel seu davant, pren direcció N0., planeja i s'endinsa cap el fons de la vall que forma el Torrent de la Baga de Can Cuc, que resta molt avall a la nostre esquerra.
    50 minuts: Trencant. (800 m.) Una antiga pista, ara molt desdibuixada per la vegetació, ens travessa. El terreny ara és més humit, ja que anem per cara nord oest.
    55 minuts: Nou trencant. (820 m.) Un altre pista més important, que no hem d'agafar, surt planera a la nostre dreta en direcció SO. Al fons de la vall es distingeix Can Bosc. La nostre pista comença a fer una petita baixada (-25 m). Es veuen faigs i Castanyers.
    1 hora 15 minuts: Torrent de la Baga de Can Cuc. (810 m.) La pista travessa el torrent i 20 metres més endavant hi ha un altre creuament de pistes. Hem d’agafar la de la dreta du al cim del Sui, la de l'esquerra baixa al Castanyer gros de Can Cuc. Seguim en forta pujada una estreta pista que després d'un parell de llargs revolts, comença a planejar.
    1 hora 30 minuts: Trencant (910 m.). Just comença la pista a planejar veurem que hi ha un clap en el bosc on hi ha uns gatells, plataners, pollancres i un petit rierol sec. Just aquí deixem la pista ampla per on anàvem que segueix direcció llevant en forta baixada i seguim un altre pista que surt de la nostre esquerra, en forta pujada, amb direcció nord i fent llargs revolts.
    1 hora 55 minuts: Drecera. (1.070 m.) En un revolt a ma dreta que fa la pista, tenim a l’esquerra un corriol que en fort pendent fa drecera. Aquesta ens durà en 5-6 minuts altre cop a la pista per on veníem. Es pot voltar seguint la pista i deixant a la dreta un trencant.
    2 hores 5 minuts: Final de la pista (1.110 m.) Sota el coll de Palestrins. Ara seguim un camí, plegat de rocs que s'enfila fins l'esmentat coll.
    2 hores 15 minuts: Coll de Palestrins (1.180 m.) Entre el turó del mateix nom a llevant (dreta) i el Turó d'en Cuc a ponent (esquerra). Prenem direcció ponent, en pujada, seguint rastres de pintura verda i vermella. Anem fent carena i vorejant el turó per la cara sud.
    2 hores i 35 minuts: Coll del Roure Tallat (1.215 metres), al peu del Sui. Fem una curta baixada (-15 m). Seguim les marques de pintura. Es veu una gran fita al cim.
    2 hores i 45 minuts: Cim del Suí. (1.322 m.) Cim planer d'aspecte desèrtic, sense vegetació i amb una fita de pedres de 2 m. d'alçada. Bon mirador. Baixem desfent el camí de pujada.
    3 hores i 50 minuts: Torrent de la Baga de Can Cuc. (810 m.) Arribem a la cruïlla i en comptes de seguir la pista de l’esquerra per on hem pujat, en seguim un altre a la dreta i en baixada, cap a un nou trencant.
    3 hores i 55 minuts: Trencant (780 m.) Una pista a l’esquerra du a la presa. Nosaltres remuntem uns metres per tal d’arribar-nos al castanyer gros. Aquí hi ha indicadors.
    4 hores: Castanyer gros de Can Cuc. (800 metres). Impressionant arbre, el de més diàmetre de Catalunya. D'aquí hem de tornar a remuntar fins la cruïlla descrita anteriorment.
    4 hores i 5 minuts: Trencant (780 metres). Deixem a l’esquerra la pista per on hem baixat del Sui i seguim la de la dreta que en forta baixada travessa el Torrent de la Baga de Can cuc, segueix per bosc de ribera amb el torrent a la dreta, deixa una font a ma esquerra, torna a travessar el riu per sortir del bosc i fer una llaçada, i torna a entrar-hi per al final tornar a travessar el torrent. Lloc molt bonic i interessant.
    4 hores i 25 minuts: Cua de l’embassament. (400 metres). Arribem a una cruïlla on hi ha la cua de l’embassament, malgrat que no es veu ben bé, però seguim la pista ampla i planera de ma esquerra (la de la dreta se’n va a uns masos) que de seguit ens durà fins la presa.
    4 hores i 40 minuts: Pressa de Vallfornés (420 m.) Seguim la pista principal i deixem a l’esquerra la que hem pujat a l’anada.
    4 hores i 45 minuts: Aparcament (360 m.)

Aquesta ruta es pot fer tot l'any, llevat als mesos d'estiu, on la calor ens pot ofegar.

PUNTS D’INTERÈSAquesta ruta es fa íntegrament per dins del parc natural del Montseny, on només està permesa la cacera i la construcció de pistes forestals. Des del cim tenim bones, de manera que podrem veure a ponent, llunyanes, totes les serralades que van des de l'Ordal fins al Port de Compte, passant per les serres de Sant Llorenç i Montserrat. Davant mateix tenim separades per la vall de Vallfornés, el serrat de l'Alzina, i més enrera el Tagamanent i els cingles de Bertí.
    Al nord, a tocar, veiem els cims més alts del Pla de la Calma i al fons la serralada pirinenca oriental, des de el Port de Compte fins el Canigó. També veurem les serres de la serralada transversal amb muntanyes com Bellmunt, Milany o Puigsacalm.
    Des de el cim a llevant tenim, davant mateix, tota la vall de La Tordera, amb el poble del Montseny i les muntanyes del Matagalls, les Agudes i el Turó de l'Home. I al sud, veurem totes les serres litorals, des de el Montnegre fins l'Ordal. Davant mateix, a tocar, tots els pobles, comunicacions i orografia del Vallés Oriental i, més allunyat, els del Occidental.

El clima és Mediterrani. Al hivern, no sol haver-hi neu, encara que podem trobar dies de molt fred a les parts altes i sobretot vent. A l'estiu és fàcil que es desenvolupin tempestes en breus espais de temps.
    La vegetació està composta també de plantes de baixa muntanya i de clima mediterrani.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba d'abric a l'hivern. Es pot anar en wambes. També
    és recomanable una màquina de retratar i uns llargavistes. En tot el recorregut, llevat al travessar el torrent de la baga de can Cuc, no trobarem pas aigua. Cal doncs portar-ne.
    Barcelona 5 de desembre de 2002.