2 de maig del 2010

TOSSAL DE LA BALTASANA (1.200,9 m)

CIM: Tossal de la Baltasana o de la Torre  (1.198,4 m)
VÈRTEX GEODÈSIC: 261129001
COMARCA: Baix Camp i Conca de Barberà
DISTANCIA: 12,140 Km (aprox)
HORARI: 3h 35 min (2h 30 min + 1h 05 min)
DESNIVELL: 570 m (tant pujada com baixada)
DIFICULTAT: Mitjana
CÀMARA EN DIRECTE: Accés

NOTA PRELIMINAR
Recorregut d'interès botànic pel Paratge Natural de Poblet i les muntanyes de Prades que permet observar l'única comunitat de roure reboll existent a tot Catalunya, la important comunitat de teix del barranc del Titllar, les pinedes de pi rojalet d'edat avançada i les antigues repoblacions als plans d'en Pagès.
També es corona el tossal de la Baltasana, sostre de les muntanyes de Prades i excel·lent mirador de la contrada i bona part de Catalunya. En dies clars no és estrany veure els cims més alts del Pirineu, des de la Pica d'Estats al Mont Perdut, passant per l'Aneto

Per accedir al punt de sortida de la ruta des de Montblanc cal prendre la carretera N-240 cap a ponent,seguir a l'Espluga de Francolí per la TV-7001 o la TV-7007 al sud-oest per agafar, al monestir de Poblet, la T-700 en la mateixa direcció fins a l'àrea de lleure de la Font de la Teula.
La present ruta coincideix amb la ruta descrita com a Itinerari per la teixeda i la roureda de roure reboll pel Centre de Recepció i Gestió del Paratge Natural de Poblet

En tren
Rodalies de Catalunya R15 fins l'Espluga de Francolí i Autocars Planas o Taxi Andreu:
Tel. 609 323 242 / 977 871 213

Autocars Planas (des de Barcelona o Reus)

L'itinerari s'inicia a l'àrea de lleure de la Font de la Teula (686 m), indret des d'on comença l'ascensió pel barranc de la Teula per una pendent pista en direcció sud sud-est, a l'esquerra del barranc principal del Titllar, pel qual es tornarà. De seguida es troba la captació de la font de la Teula al mig del barranc, a sota a la dreta.
00 min: Font de la Teula
09 min: Font de la Teula. Ara cal tornar enrere fins a l'àrea de lleure. Abans d'arribar-hi,es gira a l'esquerra (O) per tal d'agafar el camí que puja a la casa del Titllar
55 min: Casa forestal del Titllar. S'enllaça amb una pista i es continua amunt, cap a l'esquerra (S/SO). De seguida s'arriba a una bifurcació (3,40,Km. 910 m): es gira a l'esquerra, cap a l'est (després es tornarà pel camí de la dreta). Al cap de poc es deixa la pista i s'agafa un camí que hi puja per sobre en direcció est.
Es deixa enrere una tartera (3,63 Km., 933 m) i el camí inicia un seguit de llaçades que progressen pujant cap al sud. Un cop a la carena se segueix en direcció sud sud-oest remuntant molt suaument fins a la font del Mas d'en Pagès.
1 h 40 min: Font Mas d'en Pages a sota d'una pista forestal que cal seguir per la dreta.
Sorprèn que surti aigua tan amunt. Pocs metres després d'arribar a un ample tallafocs es pren un trencall de l'esquerra (6,53,Km., 1152 m), cap al sud-est, que en 0,5 km porta a les coves d'en Pere (6,97Km, 1168 m). S'és al GR 171. Es desfà el trencall i se segueix pel tallafocs, que acaba en una bifurcació al peu del tossal de la Baltasana. Cal pujar-hi per la pista de l'esquerra fins a fer el cim, on hi ha un repetidor.
2 h 30 min: s'és al sostre de les muntanyes de Prades i també de la Conca de Barberà
El descens per la banda de ponent per un corriol que es dirigeix cap a l'oest i després al nord fins al coll del Bosc

INFORMACIÓ PRÀCTICA
Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient.
Meteo Prades

ÉPOCA RECOMENDABLE
Hivern, tardor i primavera. Al estiu fer el recorregut a primera o darrera hora del dia hi ha que fa força calor.

PUNT D'INTERÈS
Cova Museu de la Font Major
Font Major, naixement del riu Francolí

Motxilla,crema solar (estiu) gorra o barret. A l'hivern cal dur roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns prismàtics. Cal dur aigua.