22 de novembre del 2010

PUIG DE LA CABRAFIGA (614 m.)

• CIM: Puig de la Cabrafiga (614 m.)
  • COMARCA: Alt Camp
  • HORARI: 1h 55 min. (1h 10 min.`+ 45 min.)
  • DESNIVELL: 410 m.
  • DIFICULTAT: fàcil

• NOTA PRELIMINARHom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.
    RESUMAquest cim format de pedra calcària, pertany a la serralada litoral catalana, en un indret que es troba en front de la costa de l’Hospitalet de l’Infant. Les seves aigües per diverses torrenteres eixutes marxen cap al barranc de la Dòvia, llevat les del cantó del nord-est que ho fan al de Palma Negra. Totes desemboquen ràpidament a la costa.
    El cim molt isolat presenta molt bones vistes, sobretot cap a la banda del Camp de Tarragona i la mediterrània i el seu accés és molt fàcil, gens perdedor, amb un recorregut pràcticament tot per carena. El camí està senyalitzat per abundoses marques blaves.

ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir fins a la bonica i petita vila de Pratdip, on si pot arribar per la T-311 des del Coll de Fatxes (Vandellòs), o bé des de Tarragona per la A-7, sortida 1.1.38 a Mont-roig del Camp. En arribar a aquesta vila i abans d’entrar-hi trobarem a ma esquerra una desviació que porta a Pratdip per la T-310.
    Fem 7 quilòmetres d’aquesta carretera i trobarem un trencant a la dreta que en 7 quilòmetres més ens durà per T-311 fins a Pratdip. La vila des d’aquesta direcció té dues entrades, a l’esquerra, separades uns 150 metres. Entre les dues entrades hi ha uns plataners a la carretera i en aquest arbres, a ma dreta, ja veureu un petit banc i un petit pal indicador. Per aquí comença la nostre ruta. Nosaltres aparquem al segon entrant al poble, on hi ha un ampli lloc per aparcar el cotxe.
  • Rutòmetre
    RECORREGUTEn resum, l’excursió segueix un camí planer per entre bosc i cara nord i que fent alguna llaçada ens du a una carena. Aquí prenem direcció llevant i l’anem seguint fins el cim.
    Les referències més importants i horaris aproximats de l'excursió són:

0 minuts: Aparcament (220 m.). Desfem uns metres la carretera per on hem arribat, per tal d’apropar-nos als plataners i al banc, des d’on surt el camí al cim. Aquest camí és planer, força ample i un pel emboscat. Hi destaquen els pins i la vegetació mediterrània.
    5 minuts: Trencant. (240 m.) Deixem el camí per on veníem que marxa de front i, seguint les indicacions d’un petit pal de fusta, girem a la dreta per prendre un altre camí més estret i un pèl més costerut. Al poc, deixem a la dreta un antic forn enderrocat, seguim planers i fent alguna llaçada per guanyar alçada. De seguit el bosc comença a minvar, es veu alguna alzina i ens situem ja a la carena, seguint les marques blaves, direcció una torre elèctrica.
    25 minuts: Primera torre elèctrica. (390 m.) La superem per sota i prenem una antiga pista pedregosa que en pujada du cap a una segona torre elèctrica, ara ja sense bosc.
    35 minuts: Trencant i Pal indicador. (440 m.) A l’esquerra deixem una pista planera que segons l’indicador porta al coll de la LLena. Seguim cap a la dreta direcció al Portell del Gravets i Cabrafiga, per la pista pedregosa, ara amb un fort pujant i sense deixar les marques blaves.
    40 minuts: Segona torre elèctrica. (500 m.) La superem per sota direcció a una penya de roca que superarem decantant cap a la nostre esquerra i fent una ampla llaçada.
    45 minuts: Pas dels Gravets. (640 m.) Petit corredor que ens situa damunt de la penys. Marxem altre cop per carena pedregosa, seguint les marques blaves, per entre garrics i en suau pujada cap un altre penya.
    1 hora: Pas del Gos. (590 m.) Superem la penya amb l’ajut d’una ma i seguim per carena planera o en aquest tram en baixada fins el cim que tenim proper.
    1 hora i 10 minuts: Puig de la Cabrafiga. (614 m.) Cim pedregós, ample, allargassat, amb vèrtex geodèsic, un llibre de registre i un cartell que ens orienta cap el coll de la LLena i els Meners. Bones vistes sobre el Camp de Tarragona.
    HORARIPujada de poc més d’una hora i baixada de tres quarts d’hora.
  • DESNIVELL
    El desnivell acumulat de l’excursió és de 410 metres de pujada i de baixada.
    ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓEs convenient anar per aquests indrets a finals de tardor, hivern o com a molt a començaments de primavera. La resta de mesos la calor fa molt feixuga l’excursió.
    PUNTS D’INTERÉSApart de la vegetació de les parts baixes i el relleu del terreny, les bones vistes es concreten en
    Des del cim i el seu entorn, si fem una mirada ràpida cap al nord ens permetrà contemplar la serra del Montsant amb tota la vall de Ciurana. Un pel allevantat hi ha els cingles de l’Arbolí i la serra de la Mussara. A llevant tenim totes les planes del Alt i Baix Camp i Penedès, distingint-se perfectament en dies clars les viles de Valls, Vendrell o Reus i la serra del Montmell.
    Cap el sud destaca tota la costa Mediterrània amb les seves localitats i l’orografia de costa, com la punta del cap de Salou. Prop nostre, en la part muntanyosa hi ha la serra de Llaberia, just després del coll de Guix, per on venim. A ponent veiem diferents serralades com les de Tivissa o la de Cavalls. Al fons els Ports de Tortosa Beceit son inconfusibles.
    CLIMA I VEGETACIÓEl clima és típic mediterrani litoral sud. Poca pluja, dies de forta calor i per la posició del indret, fort vent. Les èpoques més plujoses solen ser a la tardor coincidint amb temporals de llevant. En aquest indret no hi trobarem neu ni en el més cru hivern.
    La vegetació també és de caire mediterrani, bosc de pi i d’alzines i matolls variats, com el garric, el romaní, el bruc o l’aritjol.

Motxilla, barret, ulleres, crema solar i roba d’abric a l’hivern. És molt aconsellable roba protectora del vent. La ruta espot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Es aconsellable dur aigua, doncs no en trobarem pel camí.
    Barcelona a 19 de novembre de 2010.