6 de febrer del 2011

PUIG DE LA BATALLA (1.051 m.)

• CIM: Puig de la Batalla (1.051 m.)
    COMARCA: Ripollès
    HORARI: 2h. 55 min. (1h 55 min + 1 h.)
    DESNIVELL: +313 m.

RESUML'arbrat arriba fins el Puig de la Batalla, cim coronat amb un vèrtex geodèsic, al que s'accedeix per un corriol que neix al Coll de la Batalla la a pista circular que neix a Campdevanol i torna a la població del Ripollès passant per Sant Pere d'Aüria

RECORREGUTSortirem de Campdevànol des de l'estació seguint paral·lels a la via del tren en direcció a Ribes de Freser fins a la plaça de l'Església.
    00h. 05 min.: Plaça de l'Església. Seguirem per la dreta de l'Església per passar sobre la via del tren, girant posteriorment a la dreta per un carrer que seguirem fins a la sortida de la població per una pista sempre en direcció a Ribes de Freser.
    La ruta segueix per la pista de terra anomenada camí de Campdevànol, amb direcció a Sant Pere d'Aurïa deixant diversos encreuaments a la nostra esquerra i sense pèrdua fins al Coll de la Batalla seguint amb direcció Nord per les Obagues de la Batalla.
    1h. 20 min.: Coll de la Batalla (950 m.)
    Des del coll deixarem la pista i per un camí que neix al mateix coll a la nostra esquerra, hi ha un plafó informatiu. Seguirem fins a una cruïlla amb un pal informatiu que deixarem a la nostra esquerra seguint la indicació de Campdevànol a 1h15.
    1h.40 min.: arribats a la carena, abandonarem el camí i seguirem a la dreta carenant fins al cim del Puig de la Batalla
    1h 45 min.: Puig de la Batalla (1.051 m.) (42º 14' 20.56” N / 2º 8' 50.49” E)
    Baixarem inicial ment pel mateix itinerari fins a la intersecció per on van fer el trams final carenam fins el cim i continuarem per la dreta baixant i seguint entre bosc la carena del Puigcorver superant diverses tanques electrificades.
    2h. 15 min.: Encreuament. Seguirem a la dreta superant un tancament electrificat per el camí que baixa fins a una casa abandonada.
    2h. 27 min.: Can Xandri (Abandonada). Seguirem el descens pel camí de la nostra esquerra, amb bones vistes de la vall fins al Puigcorber, cim coronat amb uneixin creu metàl·lica.
    Baixarem ràpidament fins a una església de Sant Cristòfol i el cementiri i descens a la carretera de Gombrèn
    2h. 55 min.: Campdevànol

ÈPOCA ACONSELLABLE PER FER L'ASCENSIÓTot l'any. A l'hivern tota vegada que el camí va per l'Obaga es pot trobar neu a la pista.

PUNT D'INTERES.Des de el coll de la batalla s'aconsella visita l'antic poble i parròquia del municipi de Campdevanol, Sant Pere d'Aüria, a uns 20 minuts
    Sant Pere d'Aüria es una de les joies del romànic del Ripollès; ja coneguda des de l´any 1150. En les primeres llistes parròquies de la diòcesi de Vic, dels segles XI i XII, apareix esmentada com "Sto. Pet Petro de Aüria" .
    Va ser consagrada pel bisbe de Vic, sant Bernat Calbó i reconstruïda al segle XIII sobre un edifici anterior. Consta d'una sola nau rectangular culminada amb un absis semicircular. El campanar és de cadireta. En el 1640 s'hi van afegir les dues capelles laterals i l'edifici passà a tenir una planta de creu llatina. Es pot observar la diferència en els carreus utilitzats en l'absis, més ben tallats, i els de la resta de la nau, més irregulars, diferència que respon a les diverses etapes constructives.
    En el segle XIV perdé la feligresia (només tres cases el 1553) i s'uní com a sufragània a Sant Quintí de Puig-rodon. Els amos del Rotllan tenien cura del seu manteniment.

• EQUIPAMENTMotxilla, gorra o barret. Llevat a l’estiu, cal dur roba protectora del vent i el fred. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar, uns prismàtics i aigua.