25 de febrer del 2012

TAGA (2.039,9 m.) per Bruguera

CIM: Taga (2.039,9 m)
COMARCA: Ripollès
HORARI: 1h 35min (1h 05 min + 30 min)
DESNIVELL: 415 m
DIFICULTAT: Fàcil (Fort desnivell)
CARTOGRAFÍA: Alpina

Aquest cim és molt característic i emblemàtic de la Vall de Ribes, al Ripollès. Molt esvelt domina les valls del Freser, Rigard i Segadell al Nord i la conca alta del Ter al Sud. El cim està situat a l'extrem Oest de la serra de Conivella, la qual enllaça per llevant i pel coll de la Portella d'Ogassa, amb la serra de Cavallera, formant un cordó de més de 8 km. de llargada, orientats de llevant a Ponent. El pic, el més alt d'aquestes dues serralades, pertany al anomenat Pirineus axials Ripollesos i està format per pedres calcàries devòniques, encara que cap a la banda sud, aquestes estan assentades damunt de llicorelles carboníferes.
El terreny és molt agradable, terra de bestiar i de pastures, combinats amb forts pendents L'excursió, una clàssica, és molt senzilla, si bé presenta una dura pujada que només es trenca en un pla anomenat de la Cabana i que és molt curt.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir a Ripoll i des d'aquí, per la N-152, cap a Ribes de Freser. Entrant a aquesta darrera vila pel sud, hem de girar al primer trencant a ma dreta i travessar el riu Fresser per un pont. Just passar el pont, a ma esquerra, hi ha un passeig planer i de front una carretera que s’enfila cap al poble de Bruguera. Seguim aquesta carretera estreta fins el poble.
En arribar a Bruguera, cal deixar una pista a la dreta que baixa cap el poble i seguir de front per un altre pista revestida de ciment que, de seguit, s’enlaira i en uns quilometres arriba a un coll, el de Jou, on travessem un pas canadenc i en començar a baixar per l’altre vessant de la muntanya, a ma dreta, tenim un aparcament pel vehicle. Més en sota tenim un Refugi i un dipòsit d’aigua.

TRANSPORT PÚBLIC
RENFE (fins a Ribes de Fresser) Tel. 72 727 488 / 902 240 202
Autocars TEISA
Autocars Mir

La excursió ens fa tornar enrere fins el coll i allí la deixem per girar cap a la dreta i per pastures enfilar-nos seguint un filferrat fins pràcticament el cim. Abans d’arribar-hi i per no fer tant feixuga la pujada decantarem cap a llevant per de flanc, anar a cercar una carena que ens durà en direcció ponent fins el Taga.
Les referències més importants i horaris aproximats, sense comptar parades, són

0 min (1.620 m): Sortim seguint la pista revestida de ciment, en suau pujada i en direcció al coll per on hem passat amb el vehicle.
3 min Coll de Jou (1.630 m): Just al coll i abans de creuar el pas canadenc, girem a la dreta per enfilar-nos per terrenys de pastures i algun matoll, direcció nord, cap el cim. Seguim un fil-ferrat que tenim a la nostre esquerra, en pujada decidida.
10 min Replà (1.690 m.): No és gaire llarg i el travessem per tornar a enfilar-nos a un altre bony, per terreny de talps i pastures, sense cap arbra. Un nou pendent i arribem a un segon replà. No deixem el filferrat.
25 min Nou pla (1.790 m): El travessem en lleugera pujada i, tot seguit, fem una petita baixada que ens atansa a una tanca, que hi ha al filferrat de la nostre esquerra. Estem al pla de la Cabana.
30 min Petit coll (1.800 m): Just al pas de la tanca del fill-ferrat podem travessar-lo i enfilar-nos per l’altre banda directes al cim, doncs el fill-ferrat gaire bé hi arriba, o bé seguir, com farem, per aquesta banda de la tanca. Un corriol molt marcat marxa de flanc per desdibuixar-se un pèl més amunt. Torna la pujada decidida i en separem una mica a la dreta del fil ferrat per anar a cercar un pas que hi ha en un altre fil-ferrat travesser que enllaça amb el que fins ara hem anat seguint. Aquí hi ha un corriol molt marcat.
40 min Tanca (1.870 m): Travessem el pas i anem prenen direcció nord-est, de flanc, seguint el marcat corriol i deixant el cim enlairat a la nostre esquerra. Pujada ferma cap a la carena.
50 min Nova tanca i nou fil-ferrat (1.920 m): Passem el pas i seguim el corriol que fa un revolt per guanyar alçada per situar-se en menys de cinc minuts a la carena. En arribar-hi, girem a l’esquerra, direcció ponent i enllacem amb un altre camí que amb alguna marca de pintura, primer en pujada forta i tot seguit més suau, ens durà fins el cim.
1 h 5 min Cim del Taga. (2.039,9 m): Allargassat amb uns 150 metres de carena d'herba i alguna pedra calcaria. Cim ampli. Vèrtex geodèsic, una gran creu i un altre de petita, uns ferros, restes d'estaques d'una antiga tanca pel bestiar i un petit altar.
La baixada la farem pel mateix camí amb una mica més de 30 min.

HORARI
El recorregut de pujada és d’una mica més d’una hora i la baixada una mica més de mitja.

DESNIVELL
El desnivell total de l’excursió és de 415 m de pujada i 415 m de baixada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any, llevat als mesos d’hivern, on és possible trobem neu habitualment, quan hi és, dura i glaçada a les parts més altes.

Del recorregut podem destacar el conjunt de la vall del riu Sagadell i del cim les bones vistes que cap a ponent ens permetrà contemplar gran serralades com la d'Ensija o la del Port de Compte, el Pedraforca i el Puigllançada. Davant mateix els pobles que volten la collada de Tosses amb Campelles i Ribes com a més significatius.
Cap a el Nord, podem distingir en primer pla la vall del Sagadell amb el poble de Pardines, més enrera la vall de Núria i del Freser, amb vistes sobre cims com el Puigmal, Torreneules, Malandrau o Canigó. Darrera la Collada de Tosses es veu el Puigpedrós.
A llevant, la serra Cavallera, la vall d'Ogassa i la de la alta conca del riu Ter, amb el poble de Sant Joan de les Abadesses. Si dirigim la mirada al Sud podrem apreciar a davant mateix la serralada transversal, amb serres com les de Milany o Bellmunt. Al fons despunten serralades com el Montseny, Sant Llorenç del Munt o Montserrat.

El clima és subalpí molt influenciat per la Mediterrània, amb aires temperats i humits, però també rep, principalment al hivern, el vent de tramuntana, anomenat torb en aquest indret. Aquest vent és molt fred i, a l'hora, més eixut. Així, hi pots arreplegar dies de sol i sense vent, en que és pot passar molta calor, fins i tot a l'hivern i, per contra, dies rúfols, de pluja, boira i humitat que ens poden dur molta fresca a l’estiu. Les glaçades o nevades es poden produir fins ben entrada la primavera. A l'estiu son freqüents les tronades i tempestes.
La vegetació està composta exclusivament de pastures.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, crema solar i roba d’abric tot l'any, llevat al pic de l'estiu. Cal dur especialment roba protectora del vent. L'excursió és recomanable fer-la amb calçat sòlid. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llarga-vistes i sobretot aigua.

CASES DE MENJARS / DORMIR
Recomenat: Hostal Moliné (Tel 972 727 822)