5 de març del 2013

PUIG D'ARQUES (527 m.)

CIM: Puig d'Arques (527 m.)
COMARCA: Baix Empordà
HORARI: 4h 25 min (2h25 + 2h.)
DESNIVELL: + 380m / - 380 m.
DIFICULTAD: Fàcil
CARTOGRAFIA:

Aquest cim es troba situat a la serralada litoral catalana, a la part central del massís de Les Gavarres, dins de l’espai protegit del mateix nom. Les aigües del cim, per la banda sud, menen directament al mar per la riera de Mas Cases, riera de Molins i riera de Calonge i, al nord, per diversos rierols van cap al riu Daró, que marxa a cercar el riu Ter ja prop de la seva desembocadura al mar.

Feixuga excursió perquè es desenvolupa tota per pista forestal de terra, que ens permetrà arribar a un cim amb bones vistes i que a més disposa d’un edifici que conté un dels radars meteorològics de Catalunya. També disposa d’un dolmen anomenat d’Arques. Pel camí també podrem gaudir de l’Ermita de Sant Cebrià dels Alls, datada del 1064 i envoltada per una rectoria i un casal anomenat el Castell. De fet, Sant Cebrià fou un petit poble abandonat a finals del segle XX. Terrenys de pedres granítiques, cobertes per una vegetació mediterrània, amb pins, sureres i arboços.

ACCÉS PER CARRETERA.

Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Llagostera. Ho podem fer des de Barcelona per la C-35 venint de Granollers, Sant Celoni, Hostalric i Maçanet o per la N-II per Mataró i Tordera. Des de Vic es pot anar per l’Eix fins Santa Coloma i des de Girona baixant cap a Maçanet. Des de Llagostera i sense entrar al poble, hem de prendre la C-65 que porta a Sant Feliu de Guíxols. La C-35 a l’alçada d’aquest poble es converteix en la C-65.

La C-65 a l’alçada de Santa Cristina d’Aro es converteix en la C-31. Seguim aquesta autovia i sortim a Calonge, per tal d’atansar-nos a aquesta vila. A l’entrada del poble ja prenem la carretera GI-660, que travessa tot el poble i marxa direcció La Bisbal d’Empordà. Hem de superar el quilòmetre 10 d’aquesta carretera, per tal de trobar un ampli coll, on només arribar-hi, a ma dreta, hi ha un aparcament. Podem seguir uns 30 metres més endavant i, a ma esquerra, veurem que surt una pista en pujada, que és per començarem l’excursió, i on hi ha, desprès del pujant, un petit aparcament al costat de dos grans rètols.

ACCES AMB TRANSPORT PÚBLIC

Sarfa a Sant Antoni de Calonge

Taxis
Taxi Marc Tel.: 609 956 324
Roque Gilabert: Tel. 972 660 000
Taxi Garci: Tel. 625 344 021

La nostre excursió segueix una pista de terra i el GR 92.1, en direcció llevant, fins arribar al peu del cim, on hi entrarem pel costat de ponent.
Les referències més importants i horaris aproximats sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament (80 m) Sortim de l’aparcament que hi ha a la carretera, travessant-la i seguint-la uns 30 metres en direcció La Bisbal (nord) per tal de prendre la pista descrita que seguirem, en direcció SO., per entre bosc de sureres, arboç i pi. La pista, apte per a vehicles, fa uns quants revolts per tal de guanyar alçada. Seguim les marques del G.R.
30 minuts: Coll. (335 m.) El travessem i passem a la cara sud de la muntanya. Anem planers i de flanc, fent alguna lleugera baixada. (- 30 m.)
45 minut: Ca l’Alenyà. (305 m.) A la nostre esquerra enlaira i enrunada. Fem alguna lleugera baixada per entre bosc i no deixant el GR., fins arribar a un nou trencant. (- 25 m).
55 minuts: Trencant. (280 m.) Pal indicador a Sant Cebrià i Puig d’Arques. Seguim la pista principal planera amb lleugeres pujades. Segueix el bosc i el GR.
1 hora i 25 minuts: Can Vergeli (380 m.) A la nostre dreta, tot enrunat. Seguim la pista.
1 hora i 35 minuts: Sant Cebrià dels Alls. (400 m.) Conjunt de cases i Església en fase de restauració. Pal informatiu i un indicador del indret. Seguim la pista, ara en lleugera pujada.
1 hora i 45 minuts: Estanyols del Castells (410 m.) Arribem a un pal indicador, on esmenta aquest nom. Continua la pista, el bosc i el GR.
2 hores i 10 minuts: Trencant. (470 m.) La nostre pista s’ajunta amb un altre que ve de la nostre dreta. En un revolt ja es veu a prop el radar que hi ha al cim.
2 hores i 15 minuts: Encreuament de pistes. (465 m.) Diverses pistes conflueixen en un ampli prat, on a més, trobem diversos pals indicadors. Deixem altres pistes i ens apropem fins una que està asfaltada i que arriba de la banda sud. Fem uns metres d’aquest asfalt i el deixem per agafar una pista de terra que surt de la nostre dreta. Encara seguim el GR. i ara un PR.
2 hores i 20 minuts: Trencant. (485 m.). Deixem la pista que se’n va cap a Romanyà i el GR., per tal d’enfilar-nos per un ampli camí, per on segueixen les marques del PR.
2 hores i 25 minuts: Puig d’Arques. (527 m.). Ample, mig emboscat, amb una edificació que conté el radar meteorològic i una tribuna de fusta, amb escala inclosa.És un bon mirador de la comarca. A la tribuna tenim taules d’orientació. Uns metres cap a llevant del mirador, hi ha un dolmen, el d’Arques, molt ben restaurat i amb informació de la seva construcció.

HORARI
Pujada amb gaire bé 2 hores i mitja i baixada, desfent el camí d’anada, amb dues hores.

DESNIVELL
El desnivell acumulat de l’excursió, és aproximadament de 380 metres de pujada i 380 de baixada.

Sens dubte la millor època és el hivern, la tardor i fins i tot la primavera. Cal evitar anar-hi fora d’aquesta època, per la forta calor que podem passar.

A part de l’Ermita de Sant Cebrià i el Dolmen del cim, són interessants les vistes des del mateix mirador, que, cap al nord, abasten tots els Pirineus, des del Puigmal fins el Canigó i les Alberes.
A ponent resta el massís de les Cadiretes i el Montseny, mentre que cap al sud, hi ha les serralades prelitorals de La Selva i la Mediterrània. El mar també està present a llevant, on podem distingir la plana de la desembocadura del Ter, amb el massís del Montgrí i les illes Medes.

La vegetació és típica de la Mediterrània humida, amb abundor d’arboç, surera i alzina. El clima també és mediterrani amb força humitat i molt temperat  Destaca sobre tot la xafogor que pot fer a partir de primavera i fins ben entrada la tardor. En aquesta estació poden haver-hi temporals de llevant i al hivern poden presentar-se dies rúfols amb vent, però sense neu.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l’any. Al hivern cal dur roba d’abric protectora del vent. L’excursió pot fer-se amb calçat tou, doncs tot ella, llevat els darrers deu minuts, es desenvolupa per pista de terra. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Cal dur aigua.

Ajuntamentde Calonge

Braseria - Restaurant Can Tonet
Doctor Josep Maria Vilaseca, 1 (Calonge) - Tel. 686 755 705
Esmorzars de forquilla amb bona relació qualitat preu.