23 de juliol del 2013

TOSSAL GROS DE VALLBONA (804 m.)

CIM: Tossal Gros de Vallbona (804 m.)
COMARCA: L'Urgell
HORARI: 45 min. (25 min. + 20 min.)
DESNIVELL: 100 m. (tan de pujada com de baixada)

Aquest cim és el punt culminant de la serra del Tallat i separa les comarques de l’Urgell i de la Conca de Barberà, pels termes de Vallbona de les Monges i Blancafort de Queralt respectivament. Aquesta serra formada per sediments oligocènics, fou aixecada pels plegaments alpins de la serralada prelitoral catalana, a la qual pertany. Les seves aigües pel sud van a parar al torrent del Tossal Gros i d’aquí al de Montblanc i finalment al Francolí, mentre que pel nord ho fan al torrent del Madonell i d’aquí cap al riu Corb.
El cim, a més, és el més alt de la comarca de l’Urgell i si bé, cap aquest indret, no presenta gaires bones vistes, si ho fa cap a la banda de la Conca, que resta als peus d’aquesta serra. Breu i senzilla excursió per aquestes terres eixutes que ens permet conèixer la morfologia, orografia i vegetació de la part meridional de la depressió central catalana. Uns enormes molinets a tocar del cim, espatllen el paisatge natural.

Amb automòbil podem arribar-hi per la vila de Montblanc des de Tarragona, Reus o Valls. Un cop a Montblanc hem de prendre la carretera que porta a Tàrrega i Andorra (C-14) i de seguit desviar-nos a mà esquerra per la carretera que du a Blancafort (TV2337). Sense entrar-hi hem de desviar-nos, a la mateixa alçada del poble, per la carretera TV-2338 que porta als Omells de Na Gaià. Aquesta carretera és molt estreta i gens transitada. També ens hi podem arribar des de Tàrrega, anant fins Bellpuig, d’aquí a Belianes i Maldà i d’aquesta darrera vila prendre la carretera L-220 a Omells de Na Gaià. En aquest poble surt la L-2338 que enllaça amb Blancafort. Venint de Blancafort hem de fer 8 quilòmetres d’aquesta carretera fins un coll, el de Cap del Coll, a tocar dels Molinets de vent, just al punt quilomètric 8 i on veurem dos pals indicadors, un a cada banda de la carretera.
Un d’ells anuncia la direcció al Tossal Gros. Al marge esquerra, a tocar del coll, hi ha un petit replà per aparcar i si prenem la pista que també hi ha a l’esquerra del mateix coll, a 15 metres trobarem també, a mà dreta, un ampli lloc per aparcar.

ÁCCES AMB TRANSPORT PÚBLIC
FERROCARRIL: RENFE (fins Montblanc)
AUTOBUS: Desde Montblanc. Hispano Igualadina.
TAXIS: (Monblanc)

En resum, des del coll seguirem una pista direcció ponent i per sota carena ens durà al peu del cim. Un corriol ens hi atansarà.

Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament Cap del Coll (720 m). Sortim per la pista que naix al mateix coll. La seguim i també les marques del G.R.. Anem en lleugera pujada. Els molinets de vent resten a la nostra dreta, no pas gaire allunyats.
Anem envoltats de bosc de pi, alzina, arç blanc i algun camp de conreu. 10 minuts.- Drecera (740 m). Deixem la pista que farà un revolt i prenem un camí que surt de la nostra esquerra i per on van les marques del G.R. i ara també un d’un P.R. En 3 minuts tornem a enllaçar amb la pista que, de seguit, arriba a uns camps i a un trencall
15 minuts: Trencall (760 m) Pal indicador. La pista de la dreta du a Montblanquet, de front indica Tossal Gros. Seguim recta deixant un camp de conreu i entrant en un petit bosc.
Fem una lleugera baixada (-10m) i més endavant sortim del bosc. A la nostra esquerra tenim bones vistes de tota la Conca. A mà dreta ens acompanyen els Molinets de vent. Just quan arribem a l’alçada del darrer Molí, contem uns 50 metres de pista i a mà dreta veurem una pedra que assenyala Tossal Gros i un corriol que s’hi enfila.
20 minuts: Desviament (770 m). Seguim el corriol que puja fort per entre mig d’argelagues, garric i romaní.
Trobem alguna fita que ens orienten i acosten al cim.
25 minuts: Tossal Gros de Vallbona (804 m). Ample, planer, envoltat de vegetació, especialment la banda nord, on uns pins ens tapen la vista. Vèrtex geodèsic, 4 pessebres, un senyal geològic al terra, un munt de molinets que espatllen la vista i bona vista cap a la plana de la Conca de Barberà.

Baixada, desfent el camí de pujada.

HORARI
El recorregut de pujada el farem en 25 minuts i el de baixada en 20.

DESNIVELL
El desnivell acumulat de tota l’excursió és de 100 metres, tant de pujada com de baixada

ÈPOCA
Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l’estiu, quan la calor pot ser asfixiant. Recomanem fer l'excursió al hivern.

Itinerari poc transitat on hi trobem el major interès en el coneixement d’aquesta eixuta terra i les vistes des del cim, que cap a la banda de llevant abasten tots els Molinets de vent i poca cosa més i cap a la banda nord, amb permís dels arbres, tota la plana urgellenca amb les muntanyes del Montsec al fons.
A ponent, a banda de recollir part de la plana de les Garrigues i de la Conca, són ben visibles les muntanyes de Prades. A la banda sud, tenim tota la plana de la Conca de Barberà, amb les seves viles i xarxa de comunicacions.

La vegetació i el clima és de caire mediterrani. Matolls, sequera i forta calor els dies de sol. Els dies d’hivern poden presentar jornades de vent i dies rúfols, mentre que a primavera, estiu i tardor sovintegen els dies calitjosos, de forta calor i humitat.

Motxilla, gorra o barret. A l'hivern cal dur roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns binocles. Cal dur aigua.

Barcelona a 23 de febrer de 2008.