28 de gener del 2014

SANT RAMÓN o PUIG DE MONTBAIG (294,6 m.) des de Sant Climent de LL.

CIM: Sant Ramón o Puig de Montbaig (294,6 m.)
COMARCA: Baix Llobregat
HORARI: 65 . (40 min. + 25 min.)
DESNIVEL: 245 m.

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la  muntanya. Aquesta ressenya pas té manteniment.

Aquest cim situat dins de l’espai natural del Montbaig-Montpedros-Puig Vicenç, és una muntanya molt estimada i emblemàtica del Baix Llobregat, especialment pels tres municipis que conflueixen en els seus termes al cim de la muntanya, Sant Climent de Llobregat, Viladecans i Sant Boi de Llobregat. Dalt de la muntanya s’aixeca una gran Ermita que fou construïda a l’any 1887 i que és molt visitada per tota la comarca. Les vistes des del cim són extraordinàries, sobretot, tot el Baix Llobregat i el seu delta.
Ruta per un terreny de llicorelles (pissarres) molt deteriorades, assentades sobre argiles que és manifesten a les parts baixes de l’ascensió. Les aigües de la muntanya marxen per la banda de ponent i nord cap al Llobregat per la riera Gassulla i per la banda de ponent i sud, ho fan cap a la riera de Sant Climent.
Per muntar al cim, hi ha diversos itineraris i pistes, tots molt transitats, i en aquest cas hem escollit un petit camí que puja des de Sant Climent pel llom sud de la muntanya i que et permet fer l’ascensió de forma més solitària. Excursió fàcil, breu, senzilla i sense cap mena de dificultat.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir a la vila de Sant Climent de Llobregat. Per fer-ho caldrà anar a Viladecans o a Sant Boi de Llobregat, per tal de, per la BV-2003 o la BV-2004, respectivament, arribar-hi. Per anar a aquest darrers dos pobles, s’ha de fer des de Barcelona per la C-32 direcció Castelldefels. Si anem per Viladecans, caldrà agafar la sortida de la C-32, anomenada “Viladecans nord” i un cop deixada l’autovia, s’haurà de fer una sèrie de giragonses per aquesta vila, no descriptibles, i procurant seguir les indicacions de direcció a Sant Climent. Just deixar Viladecans i entrats a la carretera BV-2003 a Sant Climent, anirem fins el punt quilomètric 6,2, on veurem unes naus i tallers a banda i banda de la carretera.
Aquí tindrem un trencant amb un indicador que diu “RODESA” cap a l’esquerra i de front al “Camp de Futbol”. 100 metres més endavant veurem a la dreta el Bar Vendrell i un nou rètol de “Camp de Futbol”. Aquí hem de deixar la carretera i entrar en un carreró estret i revestit de ciment que hi ha a la dreta i que en baixada ens porta a un aparcament, just a tocar de la riera de Sant Climent. Aquí aparquem el vehicle.

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
TREN:
Rodaliesde Catalunya fins l'estació de Viladecans

AUTOBUS

En resum, l’excursió comença per bosc i direcció sud-est fins arribar una carena, on girem a nord, per tal de seguir-la, sense arbres, fins el cim. El camí no té cap marca o pintura indicadora.
Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:

0 minuts: Aparcament. (45 m.) Sortim travessant la riera i enfilant-nos per unes roques que fan de mur de la riera, just en el punt on hi ha una placa de prohibit aparcar per riuades. Seguim per un corriol molt marcat, per entre pins, fins un replà, on cap a l’esquerra segueix el corriol i la pujada.
10 minuts: Restes d’una edificació. (95 m.) En mig del bosc. Aquí trobem un camí que puja de la nostre esquerra i podem seguir-lo o bé continuar pel nostre camí, doncs són paral·lels i més amunt s’ajunten. Seguim per bosc.
15 minuts: Drecera. (125 m.) Deixem el camí que planer fa volta, per prendre una drecera que surt de la nostre esquerra. Pujada forta fins trobar de nou el camí i seguir-lo cap a l’esquerra. El camí ara va, en pujada, per sobre d’un marge de pedra, fa un revolt a l’esquerra i arriba a la carena. Ja veiem l’Ermita.
25 minuts: Carena. (180 m.) El camí fa un gir a l’esquerra, segueix pel mig de la carena, s’acaben els pins i ara per entre matolls, entre altres, de garric, llentiscle i bruc boal, primer fa planer i desprès pujada, per arribar a una primera gran torre elèctrica, on enllacem amb una pista.
35 minuts,: Torre elèctrica. (245 m.) La superem, enllacem amb un caminet amb marques verdes que ve de l’esquerra, passem una nova torre elèctrica i tornem a enllaçar en dos noves pistes que arriben de la nostre esquerra, ja en el mateix cim.
40 minuts: Puig de Sant Ramón o de Montbaig. (289 m.) Gran, ample, planer, amb l’Ermita, un pícnic, contenidors, bar i un munt de turistes. Bones vistes en totes direccions.
Baixada desfent el camí d’anada.

HORARI
Tenim, sense comptar parades, 40 minuts de pujada i 25 de baixada,.

DESNIVELL
El desnivell acumulat és de 245 metres, tant per pujar com per baixar.
Aquesta ruta es pot fer tot l’any, llevat als mesos d’estiu on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la al hivern.

Des del cim podem veure cap al nord la serra de Montserrat, la de Sant Llorenç i al fons part del prepirineu, com la serra del Cadí. Enllaçant amb llevant, veurem tota la plana del baix Llobregat, amb les seves viles i comunicacions, Collserola, Barcelona i Montjuic. Ja cap el sud, tenim el Delta del Llobregat i la mediterrània, mentre que cap a ponen veurem el massís del Garraf amb la Morella i la banda del Castell de l’Eramprunyà.

El clima és Mediterrani i molt influenciat per la marinada. Terreny molt sec i on és difícil trobar dies de fred inclòs al hivern. Forta xafogor a l’estiu. La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani i on hi destaquen el pi i el llentiscle.

Motxilla, gorra o barret i roba protectora del vent al hivern. Fora d’aquesta època, es pot anar en calça curta. L’excursió es pot fer en wambes, llevat que no hi hagi plogut, doncs es fa fang. També és recomanable una màquina de retratar i uns llargavistes. No trobarem aigua, així que cal dur-la.

Barcelona 27 de Gener  de 2014

1. Al costat de l'ermita hi ha un Bar Restaurant molt freqüentat pels senderistes i ciclistes