8 de novembre del 2015

LA COGULA (406 m) des de l'Ermita del Remei (Alcanar)

Cim de La Cogula

CIM: la Cogula (406 m)  de l'ermita del Remei (Alcanar)
COMARCA: Montsià
DESNIVELL: 255 m
HORARI: 3 h 10 min (1 h 40 + 1 h 30 min)
DIFICULTAT: mínima
CARTOGRAFIA: serra de Montsià i serra de Godall.  E. 1:20.000 m (Ed Piolet)

La Cogula és una muntanya de 406 metres que es troba al municipi d'Ulldecona, a la comarca del Montsià i forma part de  la serra del Montsià.
La serra de Montsià, la “muntanya sagrada” dels romans o “la muntanya de l’aigua”, és una petita alineació muntanyosa, de poc més de tres mil cinc-centes hectàrees de superfície, que forma part de la serralada litoral catalana. Política i administrativament la seva superfície està  repartida entre els termes municipals d’Amposta, Freginals, Ulldecona, Alcanar i Sant Carles de la Ràpita.

ACCÉS PER CARRETERA
AP7 fins a la sortida a Ulldecona per continuar amb direcció a Alcanar per la TP3318 fins al km  4,7.  Continuarem  per  l'esquerra fins a l'aparcament de l'ermita del Remei i la Moleta del Remei.
També es pot accedir per la N340 fins a la cruïlla amb la TP3318 amb direcció Alcanar per travessar la població i seguir fins al  km  5,2  trencall direcció ermita del Remei a la dreta..

ACCÉS AMB  TRANSPORT PÚBLIC
Autobús
Empresa HIFE  fins a Alcanar. Un cop a la població cal arribar a l'ermita amb taxi o a peu. Seguim els  senyals  del poblat ibèric, un 8 vermell trencat que no arriba a 1 km    fins a la cruïlla per on s’arriba   a l'ermita del Remei i al  poblat ibèric.

Amb  tren
Rodalia  de Catalunya / RENFE fins a l'estació de Ulldecona o Tortosa. Fins a   Alcanar amb autobús de l’empresa  HIFE.

Recorregut molt ben marcat que ens permet l'ascensió a una bona atalaia del Montsià  amb bones vistes al Delta.

00 min : ermita del Remei (173,4 m ). Iniciem el recorregut amb la visita al poblat ibèric de la Moleta del Remei, perfectament condicionat i senyalitzat. Continuem  per la pista que segueix la tanca del poblat entre oliveres mil·lenàries. Una mica més endavant   trenca a l'esquerra per iniciar el descens pel sender senyalitzat amb pal indicador.
30 min : pal indicador la  Cogula.
40 min : cruïlla que seguirem a l'esquerra per un corriol ben marcat .
41 min : nou pal indicador i un senyal senyal d'un 8 trencat de color vermell al terra sobre una pedra per un corriol molt marcat i sense pèrdua que va rodejant  el cim i que s’ha de  seguir deixant a la dreta un senyal amb un pal de fusta a terra amb un diamant que ens indica la direcció a  Freginals. [h1]  Seguim els  senyals d'un pal indicador a l'esquerra. Arribem en   una pista.
1 h 15 min : pista. A l'esquerra direcció Ulldecona,  veurem que al fons a la dreta  la pista en direcció al cim que marca a 700 metres.
1 h 24 min : una porta barra el pas de vehicles. Cal   superar-la per la dreta i continuem  la pista fins al  cim.
1 h 40 min : cim després de passar per una primera antena que la pista volta.

ÈPOCA ACONSELLABLE PER A L’ASCENSIÓ
Tot l'any llevat de  l'estiu perquè hi pot fer molta calor.

Poblat ibèric de la Moleta del Remei.
L'ermita de la Mare de Déu del Remei, de gran devoció per  als canareus, està  dedicada a la patrona de la vila. Està situada  en un entorn natural i paisatgístic.

Motxilla, gorra o barret. pals, Cal dur roba protectora per al  vent. És  aconsellable  el calçat de tresc.  També recomanem dur una màquina de retratar i uns prismàtics. Cal dur aigua.

A  Alcanar, Bar Restaurant Pepet. C/ Ramon i Cajal, 37.  Tel. 977 73 08 38
Esmorzars de forquilla. Dinar menú.