22 de novembre del 2015

TURÓ DE SANT MEDIR (353,8m) Des de L'Ermita de Sant Medir

CIM: Turó de Sant Medir (353,8 m)
COMARCA: Vallès Occidental
DESNIVELL: 180 m
HORARI: 1h 15 min (50 min + 35 min)
CARTOGRAFIA: Collserola (Ed Alpina) E 1:20.000

Aquest cim es troba situat en una carena secundària que es despenja de la carena principal de Collserola, a llevant del Tibidabo i molt prop de la banda de llevant del cim del Maltall de Magarola. El turó es troba dins del Parc Natural de Collserola, en una carena anomenada també de Sant Medir, que baixa fins a la plana del Vallès a l’alçada de la banda de ponent de Cerdanyola. Aquesta carena separa les valls del torrent de Valldaura, a llevant, i la de la riera de Sant Medir, a ponent.
L’excursió és curta, senzilla i fàcil, per dins del Parc Natural de Collserola i per un terreny de llicorelles (pissarres) formades per sediments que recobreixen algunes antigues roques eruptives que hi ha per tota la serralada. Interessant vegetació de caire mediterrani, molt frondosa

ACCÉS PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir des de la mateixa ciutat de Barcelona a la carretera de la Rebassada, BV-1417, que s’agafa des de la sortida de Vallcarca de la Ronda de Dalt, al barri dels Penitents. Hem de pujar per aquesta carretera direcció Sant Cugat, deixar a l’esquerra el trencant del Tibidabo i uns metres després del Km 6, prendre una estreta carretera direcció Sant Medir, que surt de la nostre dreta. Està indicat.
Aquesta carretera, que baixa fort, arriba al torrent, on acaba l’asfaltat i per pista de terra fem uns 200 metres per arribar a un trencant, on a la nostre esquerra hi ha un ampli aparcament de terra. L’ermita es veu enlairada a la nostre dreta i una cadena barra el pas per arribar-hi
Tren
Ferrocarrils de la Generalitat fins Sant Cugat.
Un cop a Sant Cugat s'ha de seguir el GR6 fins la cruïlla que indica el camí de l'ermita de Sant Medir (veure Ressenya: TURO DE SANT MEDIR (353,8m) des de Sant Cugat del Vallés)

En resum, sortim d’un aparcament a sota de l’ermita, passem per l’esplanada de l’església i enfilem un camí paral·lel a la riera de Sant Medir que, en direcció NO., dona accés a un altre camí que s’enfila a la carena de la serralada. Un cop allí i en direcció SE. la seguirem fins el cim.
Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:
0 min: Aparcament. (215 m) Sortim seguint la pista quer en uns 150 metres de pujada ens deixa a l’esplanada de l’ermita.
2 min: Sant Medir (223,7m) La deixem a l’esquerra, travessem la plaça del miracle, deixem la font també a l’esquerra i a 20 metres també deixem a l’esquerra una pista que baixa a una depuradora amb pal indicador. Fem uns100 metres de pista i trobem un camí a la dreta.
5 min: Desviació. (225 m) Prenem un camí que hi ha a la dreta de la pista. Als 100 metres deixem un estret corriol que hi ha a la dreta i que planer marxa molt emboscat. Seguim fins un trencant envoltats de bosc majoritàriament d’alzines.
10 min.: Trencant. (235 m) Deixem el camí just quan aquest comença a baixar i prenem un corriol que surt de la nostre dreta, on veurem un petit pal de ferro grog. Seguim aquest corriol primer planer i desprès en baixada (-20 m) fins la font de Can Ribes, que està indicada.
17 min: Font de Can Ribas. (225 m) Resta a uns 10 metres a la nostre dreta seguint un corriol. Seguim planers.
18 min: Nou trencant (225 m) Deixem el camí que seguíem just quan aquest començ a baixar i ho fem per enfilar-nos per un ample camí molt mamés per l’aigua i amb uns xaragalls que ens acompanyaran fins la carena. Seguim en pujada, fem un revolt per guanyar alçada.
33 min: Pal indicador i nou trencant (310 m). Arribem a la carena on hi ha un pal indicador i un camí travesser. Seguim cap a la dreta, direcció Tibidabo, la pujada minva.
35 min: Altre indicador i nou trencant (325 m). Seguim de nou cap a la dreta, a l’esquerra aniríem a Cerdanyola. Estem al camí de carena que anem seguint fins un punt en que comença a flanquejar per la dreta de la muntanya, cantó de ponent.
45 min: Anem de flanc i desviació (335 m.) Hem d’estar a la guaita, doncs a la nostre esquerra hi ha uns rastres de corriol que haurem de seguir sortejant tota mena d’entrebancs vegetals procurant no separar-nos de la mateixa carena fins arribar a una fita quadrada de ciment d’1,20 metres d’alçada, desprès de deixar-ne un altre, enmig de la carena i del matollar.
50 min: Turó de Sant Medir (353,8 m) irreconeixible com a Turó, molt emboscat amb la fita de ciment de la Diputació de Barcelona i sense cap vista.
Baixada desfent el camí d’anada.

El clima és Mediterrani, molt influenciat per la marinada i força temperat. Terreny humit on no hi sol glaçar mai i amb forta xafogor a l’estiu. La vegetació també és típica de la mediterrània amb abundor de pi, arboç i alzines

Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu, on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la al hivern.

Des del cim no tindrem vistes, però es força interessant la visita a l’ermita, a la font d’en Ribas i la vegetació que tota la ruta ens acompanya.

Motxilla, gorra o barret i ulleres tot l'any. Al hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar, uns prismàtics i aigua, es pot omplir la cantimplora a l'Ermita de Sant Medir.

Barcelona 15 d’octubre de 2015.