11 de novembre del 2016

VÈRTEX GEODÈSIC: 257115001
COMARCA: Pla d'Urgell
DESNIVELL: +60 m
HORARI: 45 min (25 min + 20 min)
DIFICULTAT: Facil
CARTOGRAFIA:

En Juliol 2006 la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya va fer una aposta per donar a conèixer les muntanyes del nostre país i així va nàixer el repte dels 100 cims. Es tracta de muntar, sense límits de temps, als cims més emblemàtics de Catalunya, repartits per totes les comarques del nostre país. La Fita Alta n’és un dels escollits
Breu excursió a un dels cims més alts de la comarca, tant sols superat pel Tossal de l’Infern de 303 metres. Això dona idea de la plana on ens trobem, un relleu apaïsat regat pel canal auxiliar de l’Urgell i on tant sols el turó de la Fita Alta defineix tot un paisatge.
Indret situat al sud-oest del Pla de l’Urgell, dins de la depressió central catalana,  format per grans sediments de l’oligocè, fruit de la dessecació de l’antic mar que fins l’eocè va omplir aquesta terra. Guixos i margues grises i roges formen majoritàriament la muntanya, que es troba envoltada per un petit embassament, el de la Serra, i la sèquia del mateix nom. També s’hi troba al seu costat un turó anomenat de les Tenalles, on s’hi troben restes d’un antic poblat ibèric.

COM ARRIBAR-HI:
Amb automòbil ens hem de desplaçar fins a la vila de Sidamon. Ho podem fer per la A-2 que porta de Barcelona a Lleida passant per Igualada, Tàrrega i Mollerussa. Passada aquesta vila trobarem una sortida de l’autovia que anuncia Sidamon i per on sortirem per tal d’enllaçar amb l’antiga Nacional II, per girar a l’esquerra i atansar-nos a aquest poble.
Just a les primeres cases ens desviem per un carrer que hi ha a la dreta i que en diagonal s’endinsa dins la vila. Com a referència cal dir que seguirem la paret del restaurant “quatre llops” que deixem a l’esquerra. Passarem un stop i tot seguit un indicador de Pantà de Sidamon. Deixem les darreres granges del poble i per carretera fem uns 800 metres fins arribar a un pic-nic que hi ha a ma esquerra. Aquí deixarem el vehicle.

Rodaliesde Catalunya (R12) fins l'estació de Mollerussa + Taxi

Taxis
Mollerusa
Joan : Tel 647 216 356
Llucg :Tel 639 670 699
Piñol : Tel 660 975 782
Salvia:Tel 609 389 688

En resum prendrem una pista que hi ha uns metres abans del pic-nic i que, en direcció sud, ens durà fins una carena, on ja en direcció llevant ens portarà fins el cim.
0 min: Aparcament i pic-nic (245 m). Fem uns metres enrera per la carretera per on hem vingut i a ma esquerra trobarem una pista que té dos petits pals que indiquen ruta a peu i amb bicicleta. Aquesta pista fa una lleugera baixada, tot seguit va planera durant uns 100 metres i aquí la deixem per prendran un altre que surt a la dreta. Aquesta travessa uns camps de conreus, majoritàriament ametllers, primer també va planera i després fa una suau pujada, per entrar en uns camps mig abandonats, ara d’oliveres.
15 min: Gir de la pista a l’esquerra (265 m). La pista fa un gir de 90 graus i pren direcció llevant. A la nostre esquerra hi ha un turó voltat d’un cercat de filferro, hi és on es troba el poblat ibèric del Tossal de les Tenalles. Aquí podem seguir la pista fins la carena direcció llevant; o bé, enfilar-nos directament travessant el camp d’oliveres, en direcció sud, per tal de muntar a l’esmentada carena. Prenem aquesta segona opció.
20 min: Carena (290 m.) En arribar-hi, trobem una pista que porta direcció llevant fins a unes antenes que estan a la nostre esquerra. Seguim planers, per camps deixats d’ametllers i oliveres. Deixem un altre pista que baixa a la nostre dreta i també deixem la que hem esmentat, que molt desdibuixada arriba per la nostre esquerra. Anem a cercar vèrtex del cim que es troba darrera de les esmentades antenes.
25 min: Fita Alta (286,4 m.) Darrera de l’edificació de les antenes hi ha el vèrtex geodèsic. Uns metres abans del cim trobarem a la esquerra un munt de runes. El cim es planer, terrós i enlairat damunt del petit pantà de Sidamon que també s’anomena de la Serra.
Baixada, desfent el camí de pujada.

PUNT D'INTERÈS
Al marge del que s’ha explicat, des del cim, cap al nord podem distingir les muntanyes del Montsec i tots els cims dels Pirineus Centrals fins les muntanyes d’Andorra, a més de tota la plana nord del Pla de l’Urgell, Segrià i Noguera. Aquesta primera comarca també la gaudirem mirant a llevant, juntament amb la de l’Urgell i Segarra.
A ponent tenim tota la plana del Pla d’Urgell i del Segrià i al sud tota la plana de les Garrigues amb les muntanyes de la Conca de Barberà i Alt Camp com son, entre les mes destacades, la del Tallat o les muntanyes de Prades.

Res d’especial, llevat que faci vent.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, inclòs l’estiu. El breu recorregut no permet passar calor.

La vegetació i el clima és de caire continental amb influència mediterrània. Matolls, sequera i forta calor els dies de sol. Els dies d’hivern poden presentar jornades de vent i dies rúfols, mentre que a primavera, estiu i tardor sovintegen els dies calitjosos, de forta calor i sequedat.

Mollerussa
L’antiga vila-closa, amb la Plaça Major al centre, on hi ha la petita Capella de Sant Isidori (segle XVI), la Plaça de l’Ajuntament i l’Església de Sant Jaume (1950), obra en maó vist, d’Ignasi Puig i Boada, amb esvelt campanar

Barcelona a 4 d’abril de 2008.